– Det er mer å tape enn å vinne på å legge ned Glåmos skole nå
«ALLE GÅR PÅ SKOLA»: Elevene sang låta «Alle går på skole» fra «Ongan på Glåmos» da Glåmos skole feiret sitt 60-årsjubileum i 2019. Det spørs om skolen får oppleve noe 70-årsjubileum i 2029.
Ole Bjarne Bekkos
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Verden
står i brann, og det kriges snart om hver en kvadratmeter, men vi i Norge skal
legge ned landet vårt. Hva skal vi med et land hvis vi ikke skal bruke det?
Nå
må vi snu trenden før det er for sent. Vi trenger ikke gjøre som Sverige på
dette området. Det er omtrent kun turisme og billig øl igjen rett på andre
siden av grensen. Endringen må starte et sted, vi kan la det bli i Røros
kommune.
Et
samlet storting og regjering er enig i at vi skal øke selvforsyningsgraden av
mat. Hvordan skal vi få til det hvis vi skal legge ned grendene der maten
produseres? Hva med Røros som lokalmathovedstad hvis vi ikke beholder noe
matproduksjon? Røros kommune kan være med og kjempe imot denne utviklingen ved
å beholde bygdene sine. Det må komme midler fra staten til dette hvis målene
skal nås. Upopulære avgjørelser må tas av ordfører og politisk ledelse, men
dette må gjøres mot sentrale myndigheter og ikke imot egne innbyggere. Det må
kanskje til et slags opprør for å fortsatt øke bevilgningene til kommunene.
Ordfører
og administrasjonen ser ut til å påberope seg ansvarlighet ved å måtte ta disse
upopulære avgjørelsene. Jeg mener tvert imot det er uansvarlig. Norge og Røros
trenger bygdene for å opprettholde matproduksjon og mangfold. Røros trenger
også bygdene for å få til vekst i kommunen. Det er etter hva jeg forstår
begrenset med areal for boligbygging rundt Røros sentrum. Vi må alle begynne å
se og regne på verdien et bygdesamfunn
har og ikke se isolert på kostnadstall per elev på skolen. Arealbruk er også
ofte nevnt i mange saker, og vi skal ta i bruk minst mulig nye arealer for å
verne om biologisk mangfold og natur. Da må det virkelig være verdt å ta vare
på og utvikle de områdene vi allerede har tatt i bruk som for eksempel landbruket
rundt Glåmos og et allerede opparbeidet boligområde der alle er hjertelig
velkommen til å bygge nytt eller kjøpe brukt for de som vil det.
Vi
bor på et sted i verden der maten helst må gjennom et dyr i form av gras og lignende før
vi kan spise den (bortsett fra siken), og da er det vårt ansvar å produsere det
vi kan med det vi har til rådighet. Bare på nordsida av Aursunden er det
anslått over 5.000 beiteekvivalenter som står ubrukt i dag. Beiting i utmark
bevarer kulturlandskapet og er en bærekraftig matproduksjon. Vi trenger flere
som kan ivareta dette og ikke færre som jeg er redd blir konsekvensen av en
mulig nedleggelse av skolen. KOSTRA-tall er en gjenganger når det fremstilles at
vi bruker for mye penger på oppvekst, men vi kan ikke leve av disse tallene. Noen
må produsere mat og det skjer gjerne på bygda.
Når
det gjelder eldrebølgen, som også er nevnt som et argument for at det må brukes
mindre penger på oppvekst, så kan vi da umulig mene at denne skal finansieres med
å legge ned barneskoler som er i vekst? Det er helt nødt til å komme finansiering
og løsninger fra statlig hold på dette. Halvparten av norske kommuner sliter
med underskudd, så det må komme økte overføringer. Det er vel kanskje
allerede noe på vei, skal en tro revidert nasjonalbudsjett. Nedlegging av
Glåmos skole vil bare kunne forsterke problemet. Noen vurderer å flytte, vi kan
få mindre tilflytting av barnefamilier som ønsker barna til en mindre skole. Vi
trenger valgmuligheter for folk som kanskje ønsker å bo litt billigere eller på
et mindre sted, ungdom som vil ta over gårder og så videre.
Hvis
våre politikere og administrasjonen skal kunne ta en riktig avgjørelse på dette, må det utredes mye bredere enn prisene per elevhode. Alt må sees i en helhet med
samfunnsøkonomi, sosiale forhold, næring og bærekraftig matproduksjon for
fremtidige generasjoner. Jeg tror helt oppriktig at verden er et litt bedre
sted hvis Norge klarer å bevare bygdene.
Faktagrunnlag
2024 (så å si kopi av Fagrapport 2020) som er lagt fram inneholder etter min
mening så mye tallfeil og oppkonstruerte problemstillinger som ikke gjelder
for Glåmos skole, at den må revideres i sin helhet. Det antydes dårligere
fagmiljø, vanskeligheter med å skaffe kvalifisert personell, læringsmiljø,
arbeidsmiljø og problemer med å følge opp utfordringer i elevmiljø. Ikke noe av
dette er verre på Glåmos enn en større skole som Røros. Flere argumentasjoner henviser
fortsatt til synkende elevtall, enda dette er bevist å være feil. I tillegg
påstås det at barnas beste-vurdering er ivaretatt. Dette er jeg sterkt uenig i. Vi
har per i dag ingen kjente problemer i elevmiljøet, så hvordan det skal være til
barnas beste å flytte til en ny skole, forstår jeg ikke. Flere foreldre har også
uttrykt at barnet deres helt sikkert vil måtte ha ekstra oppfølging på en
større skole. Dette trenger de ikke i dag i et lite og trygt miljø. Noen får i tillegg
uforsvarlig lang reisevei som jeg mener må ordnes av kommunen, og ekstra
utgifter til transport må påregnes. Vi mister også tillegget 540.000 kroner for ha
en skole på Glåmos. Et punkt i rapporten jeg ikke kan svare for er den totale
økonomiske siden av å legge en skole, men den er det vel ingen som har laget
ennå..?
Det
minste både Glåmos-samfunnet og kommunestyret fortjener er en god og grundig
utredning av totale konsekvenser.
Kommunedirektøren sier at det plutselig er behov for å bruke fire–fem millioner på skolebygget. Det hadde vi selvfølgelig gjerne sett gjennomført,
men skolen er over 60 år, og jeg kan ikke se at det plutselig må brukes så mye.
I 2020, ved forrige nedleggingsforslag, var tallet tre millioner, men vi har ikke
sett noen påkostninger i millionklassen ennå, selv om skolen egentlig skulle
bestå til 2027, og det ble hevdet at dette var nødvendige utbedringer som måtte
gjøres innen få år..? Selvfølgelig er det etterslep på vedlikehold her som med
alle offentlige bygg, men det har ikke kommet over natta. Dette bør uansett
ikke være noe argument for nedleggelse. Vi har en sterk dugnadsånd her på
Glåmos og vil helt sikkert kunne stille opp for å utføre vedlikeholdsarbeid som
for eksempel skifte av vinduer om det mangler midler.
Det pekes for øvrig på energikrav som en årsak, men da må
man samtidig legge fram tall for skolebygget på Glåmos sammenliknet med andre
tilsvarende bygg. Blir vi nødt til å stenge rådhuset om slike krav kommer?
Inneklima
er også nevnt. Det er viktig både for arbeidsmiljø og læringsmiljø og burde
etter min mening til enhver tid være i orden og holdt i stand. Kommunen
plikter å gjøre noe med det og ikke bruke det som et argument for å legge ned
skolen.
Det
er mer å tape enn å vinne på å legge ned Glåmos skole nå. Jeg frykter at
ringvirkningene kan bli for store til at vi skal ta den sjansen. Er vi villige til
det?
Jeg
vil si meg uenig i begge høringsforslag, både om 1. August 2024, som er alt for
kort frist til å ha en god og grundig prosess på dette som ordfører og andre lovte
vi skulle ha. Dette blir hastverksarbeid. Det er ikke engang nevnt i
kommunens eget planverk, der står det at vi skal bruke og utvikle hele
kommunen. Vi skal også satse på vekst og tilflytting av barnefamilier.
Forslag om januar 2025 virker nærmest useriøst for meg. Da
må jo uansett lærerkabalen på Røros løses fra august 2024 og besparelsen blir
enda mindre. Lærere og elever jeg snakker med synes også det er veldig uheldig
og plutselig skulle dele opp skoleåret på to forskjellige skoler.
Min
anbefaling er at Glåmos skole består så lenge det er unger som vil gå der og
det er lærere som vil ha sitt virke der.