Kritisk til restaurering og tilbakeføring av det historiske Røros-instrumentet:
– Ingen har spilt på eller opplevd instrumentet som gambe på Røros
KRITISK: Bjørn Aksdal er er forsker og skribent og regnes som en av landets fremste kjennere av folkemusikk. Han er kritisk til cellist Kjersi Rydsaas planer om å tilbakeføre celloen til gambe. – Rydsaa ønsker å gjøre celloen om til en gambe, det vil si et instrument som ingen noensinne har spilt på eller har opplevd på Røros, sier han.Privat
Musikkforsker Bjørn Aksdal er kritisk til Kjersti Rydsaas ønske om å tilbakeføre den ombygde celloen til en spillbar gambe: – Instrumentet har aldri vært en gambe på Røros, sier han.
– Det er veldig bra at Kjersti Rydsaa er opptatt av dette
instrumentet, som opprinnelig var bygd som en viola da gamba. Det kommer imidlertid
fram enkelte synspunkter i intervjuet med henne som jeg føler et behov for å
kommentere, sier Aksdal.
Bjørn Aksdal har kompetanse som seniorforsker, tilsvarende professorkompetanse når det gjelder norsk folkemusikk og musikkinstrumenter. Han har nylig publisert to historiske artikler i Fjell-Ljom om celloen med lang fartstid på Røros.
Annonse
Undersøkte instrumentet på 80-tallet
Han er kritisk til Rydsaas ønsker om å restaurere og tilbakeføre celloen til det den opprinnelig var bygget som; en gambe. Allerede på 1980-tallet undersøkte og registrerte Aksdal celloen. De siste åra er det Arnfinn Strømmevold som har forvalta instrumentet.
– Arnfinn kontakta meg i fjor og ba
om hjelp til å formidle kontakt med Ringve musikkmuseum med tanke på å få overlevert celloen. Dessverre oppsto det
problemer i dialogen mellom Arnfinn og Ringve som stoppet saken. Dette skyldtes
først og fremst at museet mente at eierforholdene til celloen ikke var
tilstrekkelig avklart, sier Aksdal.
Ifølge Aksdal ønsket ikke Strømmevold lenger å ha ansvaret
for å ta vare på instrumentet, og ga det videre til Rydsaa.
– Jeg stusser over at Rydsaa argumenterer for at instrumentet må være bygd før 1750 og sier at hun
ikke har funnet noe som tilsier at brødrene Gade laget strykeinstrumenter fra
bunnen av. Det kan være laget før 1700, men alt jeg har funnet av kilder tyder på at de selv bygde strykeinstrumenter, selv om de var mest kjent for produksjonen av gitarer og pianoer.
Aksdal mener det er problematisk at Rydsaa ønsker å starte en kronerulling for at rørosingene igjen kan
oppleve det historiske instrumentet.
– Rydsaa ønsker å
gjøre celloen om til en gambe, det vil si et instrument som ingen noensinne har spilt
på eller har opplevd på Røros. Gamben ble ombygd til cello en eller annen gang
på 1800-tallet og kom etter alt å dømme først til Røros i 1891 sammen med
overlærer Osnes. Instrumentet har med andre ord vært på Røros som cello i 134
år, ikke i over 150 år,
slik man kan få inntrykk av i avisoppslaget med Rydsaa, sier Aksdal.
OMSTRIDT: Dette er det onstridte instrumentet. I dag framstår det som en cello, men opprinnelig var det bygd som enTrond Haugan
Vet ikke hvordan det så ut
Han synes det vil være svært uheldig å tilbakeføre instrumentet til gambe fordi det medfører at en tar celloen ut av røroshistorien.
– Instrumentet som overlærer
Osnes spilte på og som senere har vært eiet og brukt av bl.a. Røros
sangforening, Røros strykeorkester og Hobby danseorkester vil helt miste sin
lokale interesse fordi ingen noensinne har spilt
på eller opplevd instrumentet som gambe på Røros.
– Et annet kritisk spørsmål knyttet til en eventuell tilbakeføring er hvordan man i så fall kan vite hvordan akkurat dette instrumentet opprinnelig så ut, etter å ha gjennomgått en såpass kraftig ombygging, poengterer Aksdal
Kontroversielt synspunkt
Han reagerer også på at Rydsaa uttrykker skepsis til at Ringve musikkmuseum skal overta instrumentet.
– Da vil det aldri kunne spille igjen. Da er det dødt, sa hun til Fjell-Ljom.
– Hva
skal vi ut fra en slik holdning i så fall med de offentlige museene og
musikkmuseene spesielt, spør Aksdal.
– Jeg regner med at Rørosmuseet, som i likhet med Ringve
er en del av MiST, vil reagere på et slikt kontroversielt synspunkt.
Aksdal forklarer at musikkmuseer i dag er mer
og mer opptatt av å presentere instrumenter som nettopp formidler en historie
og en bakgrunn som instrumentet kan settes inn i, utover det å representere seg
selv som et musikalsk objekt fra en gitt periode eller en spesiell byggetradisjon
av individuell, lokal eller nasjonal karakter.
– Celloen representerer et instrument som i dag forteller en svært interessant historie knyttet til det lokale musikklivet på Røros, samtidig som den viser hvordan et instrument kan bli tilpasset nye musikalske behov etter som musikkhistorien skrider framover og samtidig stiller nye krav til instrumentene.
– Ikke et vrak
Aksdal vil heller ikke være med på at instrumentet framstår som et vrak, noe Rydsaa hevder. Han er enig i at tilstanden til instrumentet tilsier at det bør tas hånd om av en kyndig teknisk konservator
som vil kunne reparere og rehabilitere skader i instrumentkroppen, slik at tilstanden ikke forverrer seg.
– Derfor bør instrument finne vegen til
Ringve Musikkmuseum, sekundært til Rørosmuseet, som i samarbeid med Ringve i så
fall vil kunne ta vare på og presentere instrumentet som en del av det lokale
musikklivet. Det å ta et ansvar for instrumenter som dette bør definitivt være
et offentlig ansvar.