Nå haster det med en kriseplan for jernbanen
GJENVALGT: Hilde Marie Gaebpie Danielsen (SV) holdt flere innlegg under Sosialistisk Venstrepartis landsmøte i helga, ett av dem om jernbanen. Hun ble også gjenvalgt inn i partiets sentralstyre.
Privat
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Jernbanen er i ferd med å knele. Det er krise. Manglende vedlikehold og modernisering av de ulike jernbanestrekningene gjør at togene står. Bruer tas av flom og skinneganger tas av ras. Klimaendringene rammer også jernbanen.
Det haster med en kriseplan, og det må satses på de jernbanestrekningene vi har. Både av beredskapshensyn og for å kunne fortsette å frakte folk og gods på jernbanen i framtida.
Sørger vi ikke for et skikkelig vedlikeholds- og moderniseringsløft, blir det enda verre. Høsten 2023 tok uværet «Hans» med seg ei jernbanebru på Dovrebanen og banen var stengt i nesten ett år. For ikke lenge siden ble banen ødelagt igjen av vannmassene. Igjen er det buss for tog, og trailer for tog for en god del av godset.
Dovrebanen er ute av drift for andre gang på kort tid. Rørosbanen kunne vært en god erstatter dersom vi hadde modernisert og vedlikeholdt den. Dessverre er den som en følge av manglende satsing i mange år, ikke i stand til å fungere så godt som den kunne.
Heldige er vi likevel som har rørosbanen, for den ble delvis redninga når Dovrebanen blir stengt. Og landet blir delt i to. Hadde vi modernisert Rørosbanen tidligere med flere og lengre krysningsspor og elektrifisering, hadde vi hatt et godt alternativ for gods og passasjerer der.
Vi har gjort oss sårbare. Dette er et problem for næringslivet helt fra Bodø til svenskegrensa i Østfold. Hvem frakter vel gods på tog fra Bodø til Trondheim, når det må lastes om til trailer i Trondheim for å sendes videre sørover? Da kjører du godset på trailer fra Bodø og helt ned til Svinesund. Sånn er det på alle de andre jernbanestrekningene også.
Derfor må vi bruke pengene på å ta vare på, og modernisere, den jernbanen vi har. Vi må inntil videre velge bort planer om lyntog og Nord-Norgebane. Å bygge Nord-Norgebane blir for dyrt, det tar enorme naturarealer, og på lik linje som i Fosen-saken, et enormt arealinngrep i reinbeiteland.
Ønsker vi i SV å være dem som presser på for at enda mer natur bygges ned og bidra til nye overgrep mot reindrift? Nei. Vi må sørge for at toget går ofte nok, og at det faktisk er i rute. Nå må vi konsentrere kreftene om å få toget på skinnene igjen.
I en stadig mer utrygg verden kommer hensynet til beredskapen å bli stadig viktigere. Da må vi sørge for at vi har togforbindelser mellom Nord-Norge og Trøndelag på den ene siden og Oslo og resten av østlandsområdet på den andre. Her kan en modernisert Rørosbane med flere og lengre krysningsspor og som er elektrifiserte, spille en helt sentral rolle.
SV ber nå regjeringa innen juni 2025 legge fram en plan for beredskap på togmateriell. SV på Stortinget har også lagt inn et representantforslag.
Videre ber vi om at regjeringa snarest legger fram en plan for hvordan en kan øke kapasiteten på Nordlandsbanen og Rørosbanen, som blant annet inkluderer flere og lengre krysningsspor og sikring av planoverganger.