Butikksjefen oppfordrer til saklig tone:
– I morges møtte jeg fortvilte ansatte på jobb som har fått stygge tilbakemeldinger i helga, og det er bare trist
Mulighetsstudie: Holtålen kommune og Coop Oppdal har lansert riving og nybygging av Ålentorget som den beste løsninga for å etablere en Coop Extra-butikk i Ålen sentrum. Det har skapt reaksjoner. Nå ønsker butikksjef Einar Haseth (innfelt) ved dagens Coop Marked å oppklare en del forhold i saken.
Illustrasjon: On Arkitekter og ingeniører
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Dette er en kommentar til mulighetsstudien for Coop Extra i
Ålen som mange nå er opptatt av, spesielt på sosiale medier. Det er mange
meninger og stort engasjement, og det er bra.
Jeg vil oppfordre alle til å holde en god tone i debatten,
enten den foregår i kommentarfeltene på FB, eller på bygda. I morges møtte jeg
fortvilte ansatte på jobb, som har fått stygge tilbakemeldinger i helga, og det
er bare trist.
Så til saken. Det har kommet frem en del feilinformasjon
underveis, og dette er ment som et forsøk på å belyse fakta, ikke til å ta
stilling til plassering av butikk.
I Coop er det fem dagligvarekjeder: Matkroken, Marked, Prix,
Extra og Obs.
Coop Marked, som vi hører til, er i hovedsak lokalisert på
mindre plasser rundt omkring i landet, men med felles sentral administrasjon i
Oslo. Det betyr at all markedsføring og prissetting styres derfra, så for å
presisere: Priser på varer er de samme på alle Coop Marked, som for eksempel Glåmos, Brekken,
Vingelen og Kvikne, som er de nærmeste naboene i vår kjede.
Vi innså for flere år siden at vi måtte gjøre noe med
butikken hvis vi skal håndtere veksten vi har hatt de siste årene. Vi har også
fått klar beskjed fra våre kunder gjennom vår løpende kundemåling om at
butikken er bra og har trivelige ansatte, men vi har for høye priser.
Det ønsker vi å gjøre noe med, vi ønsker å gi våre kunder et
bedre dagligvaretilbud.
Det er også mange som handler på Røros, hvor vi har både Extra,
Kiwi og Rema. Det er disse kjedene vi blir sammenlignet med, og vi ønsker å
redusere handelslekkasjen dit. Hvis vi kan få de samme prisene i Ålen, har vi
en mulighet for å klare det.
Lavpriskjedene er stort sett lokalisert på større tettsteder
og i byer, og det er nok kun Coop som har interesse av å bygge en ny lavprisbutikk
i Ålen. Hvorfor? Jo, fordi Coop Oppdal vil at midlene skal brukes der de skapes.
Det er derfor det i det siste er bygd nye butikker i Soknedalen og på Alvdal, Domus
Oppdal er ombygd, og Domus Tynset og Prix i Haltdalen er renovert, for å nevne
noe. Og nå står Ålen først i køen.
Det var to alternativ for oss. Vi kunne ha omprofilert
butikken slik den er til Prix, eller vi kan investere og bygge en ny Coop
Extra. En omprofilering til Prix hjelper ikke mye, hverken for lavere priser
eller større utvalg.
I Coop Extra er det også like priser over hele landet, og vi
konkurrerer på lik linje med de andre lavpriskjedene. Lavere priser og større
utvalg, og ikke minst ny stor butikk, vil få mange fler til å stoppe. Så vi valgte
Extra-konseptet.
Vi kan ikke drive Extra i de lokalene vi har i dag. De
lokalene egner seg ikke, vi er nødt til å bygge nytt. Samtidig gir det en
mulighet for å utvide Byggmix, de trenger også mer plass. Kanskje kan vi ta inn
andre aktører i våre gamle lokaler også.
Derfor tok Coop Oppdal kontakt med kommunen for å se på
mulighetene for tomt til ny butikk. Alternativene er beskrevet før, og til å
begynne med var det forslag om å bygge på begge sider av Ålentorget, men det
ble for trangt. Tomt i området ved Hovet har vært diskutert, og så har vi
Snoen, kanskje det beste alternativet isolert sett for oss. Men så ønsker man
heller ikke å «flytte» sentrum, for det vil føre til mindre trafikk der dagens
sentrum ligger.
Så kom forslaget om riving av Ålentorget opp som et mulig
alternativ fra kommunen, som eier av bygningsmasse og tomt. Det ble derfor startet
en mulighetsstudie med tanke på nybygg, hvor det skulle være plass til alle dagens
aktører.
For oss spiller det mindre rolle hvor butikken bygges, men
kommer den utenfor dagens sentrum, vil en stor del av sentrumsaktiviteten flyttes
over til et nytt område.
Uten å ta stilling til hvor den bør bygges, vil en ny butikk
føre til økt trafikk i bygda, flere vil stoppe, og den vil gi oss et vesentlig
bedre dagligvaretilbud enn det vi har i dag.
Einar F. Haseth
Innflytta ålbyggpatriot og butikksjef Coop Marked Ålen