Svarer ut feie-spørsmål:

– Selvkostprinsippet vil alltid være mer krevende i inter­kommunale samarbeid

SVARER BAKÅS: Holtålen-ordfører Jan Arild Sivertsgård har forfatta dette innlegget som svar på flere spørsmål rundt feiegebyr stilt av Petter Bakås.

Takk for brev med spørsmål angående temaet feiing og tilsyn i Holtålen kommune. Beklager det tok litt tid før jeg forsøker meg på et svar.

Publisert

Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

På generelt grunnlag er det viktig for meg å påpeke at jeg har full forståelse for at innbyggere i mange av landets kommuner føler at gebyrtrykket er høyt nok. Spesielt i en tid hvor prisene på det meste har gått opp, og folk flest har mindre å rutte med enn for bare få år siden. Mitt ønske er at vi skal klare å levere trygge og forutsigbare tjenester for innbyggerne, til en så fornuftig pris som mulig.

Når jeg leser brevet ditt, og spørsmålene, oppleves det naturlig å slå noen av de sammen i tre kategorier; bakgrunn for økte gebyrer, lovligheten i innkreving av gebyret, og ekstrakostnader i forbindelse med tilbakebetaling av feie- og tilsynsgebyr i 2023.

Mange av spørsmålene er av en prinsipiell art, og det vil der være opp til medlemmene av kommunestyret å ta en diskusjon på hvilken praksis det er ønskelig å benytte i Holtålen kommune.

Økte gebyrer i forbindelse med feiing og tilsyn

Holtålen kommune har i mange år hatt et samarbeid med blant annet Røros kommune om feiing og tilsyn. Dette ble formalisert i 2021 gjennom en brannavtale (Vertskommuneavtale om brann og redningstjeneste mellom Røros kommune, Holtålen kommune, Os kommune og Tydal kommune).

Det er riktig at feie- og tilsynsutgiftene fikk et kraftig hopp fra 2021 til 2022. I Holtålen kommunes gebyrregulativ for 2021 var grunnlaget for området feiing satt til kroner 250.000. I gebyrregulativet for 2022 var dette økt til kroner 940 000. Det var ikke estimert eller forventet en kraftig økning på området som følge av inngåelse av brannavtalen. I kommunestyremøtet 19. desember 2023 stilte min partikollega Per-Erik Heksem en rekke spørsmål rundt den kraftige økningen.

Årsaken til økningen var ifølge tidligere kommunedirektør i Holtålen at:

«Holtålen kommune har brukt av fond i flere år for å holde kostnadene ved feiing nede. Dette fondet er nå brukt opp.»

Holtålen kommune har igjennom innbyggerbetalingen tatt seg for lite betalt for feietjenestene i en årrekke, og da feilen ble oppdaget, ga det et betydelig utslag på gebyret.

Det er hele tiden et mål å få gode, trygge og forutsigbare tjenester for en så lav kostnad som mulig. Det gjelder også feiing, og var en av grunnene til at Holtålen kommune inngikk et samarbeid med Røros, Os og Tydal om denne tjenesten. Det ble sett som krevende å kunne tilby en slik omfattende tjeneste som dette selv, med alle de krav som nå følger denne tjenesten.

Det er i dag en fordelingsnøkkel mellom de fire samarbeidskommunene, som skal sikre at vi så godt som mulig betaler for de kostnadene vi faktisk har i hver enkelt kommune. Det er en forventning om at denne fordelingen blir mer og mer presis etter hvert som alle piper i de fire kommune kartlegges og legges inn i datasystemet. Kostnader fra de tre andre kommunene skal ikke legges til Holtålen, ei heller motsatt.

Selvkostprinsippet vil alltid være mer krevende når det gjelder tjenester levert av interkommunale samarbeid. Da har man en overordnet kostnad for å drive tjenesten riktig, og så skal man sørge for at hver kommune i samarbeidet betaler det tjenesten faktisk koster i sin kommune. Det er ikke nødvendigvis så lett å få dette helt riktig med en gang, da det er en del grunnleggende rammer som må være på plass for å sikre tjenesten. Kommunene benytter profesjonelle konsulenter i arbeidet med å beregne og dokumentere fordelingen av kostnadene til feie- og tilsynsgebyret i det interkommunale samarbeidet. Dette er med å kvalitetssikre at våre innbyggere i kommunene betaler det tjenesten faktisk koster så godt som mulig. Men det må jevnlig evalueres om måten kostnadene fordeles på er hensiktsmessig og noe alle kommunene er tjent med.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet har ytret ønske om å se grundig over selvkostområdene i Holtålen kommune, både for å se om vi driver på en så effektiv måte som mulig, for å øke kunnskapen til oss folkevalgte, og forhåpentligvis også kunne øke tilliten til selvkostområdene blant innbyggerne. Nå har dette blitt utsatt på grunn av mye arbeid med den krevende kommuneøkonomien, men vil bli prioritert senere i perioden.

Lovligheten i innkreving av gebyret

I og med at det har vært stort engasjement omkring kommunens hjemmelsgrunnlag til å kreve gebyrer på bakgrunn av gebyrregulativet alene, så har Rørosregionen brann- og redning utarbeidet et forslag til en forskrift som skal regulere dette. Denne forskriften skal behandles i alle de fire kommunestyrene, og forhåpentligvis uomtvistelig gi hjemmel til å kreve gebyrene. Forskriften skal i Holtålen kommune behandles i kommunestyret nå i desember.

I brevet blir det stilt spørsmål til om kommunens måte å kreve inn gebyrer for feiing oppfyller kravene til selvkostprinsippet, når det benyttes et sjablongbasert gebyr. Det henvises til en beslutning fattet av Frostating lagmannsrett (LF-2023-104673) i 2023. Her vant eieren av fritidsbolig frem mot Fjord kommune. Det er viktig å presisere at Fjord kommune tapte saken fordi ordlyden i deres forskrift som ble brukt til å kreve inn feieavgift var tvetydig, og ikke fordi det ble benyttet sjablongbasert gebyr.

Ordlyden i §4 i forskriften til Fjord kommune var som følger:

«Gebyr kan kreves inn selv om feiing og tilsyn ikke er utført i følgende tilfeller:

- Feieren finner ved inspeksjon av røykkanaler at feiing ikke er nødvendig.

- Feieren har etter varsel og ved oppmøte til fastsatt tid, ikke har tilfredsstillende tilgang til fyringsanlegget.»

Dette tolket domstolene som at det kun kan kreves inn gebyr uten utført feiing hvis ett eller begge punktene stemmer. Ved for eksempel å heller skrive «Gebyr kan kreves inn selv om feiing og tilsyn ikke er utført, også i følgende tilfeller:», ville kommunen trolig hatt større sjanse til å ha vunnet frem i saken.

Som jeg forstår dette, slår lagmannsretten også fast at kommunene har adgang til for eksempel å kreve likt beløp for hvert fyringsanlegg så lenge det fakturerte beløpet går til å drifte tjenesten. I Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap sin temaveiledning til forskrift om brannforebygging kapittel 4 punkt 4.3 kan vi blant annet lese følgende, som underbygger den vurderingen:

«Forskrift om brannforebygging regulerer ikke hvordan et eventuelt gebyr skal innkreves. Det er opp til kommunen hvorvidt den ønsker å ha samme gebyrsats for alle, eller om man ønsker å differensiere størrelsen avhengig av hyppighet, fyringsanlegg, boligtype eller lignende. Kommunens samlede gebyrinntekter kan kun dekke de utgiftene kommunen har for å utføre tjenesten – det såkalte selvkostprinsippet.»

Dette kommer dessverre ikke frem i nettavisene som omtaler dommen, blant annet Hytteavisen.no den 20.09.2023.

Dette gjør at jeg vurderer det slik at Holtålen kommune ikke har gjort feil i å benytte sjablongbaserte gebyrer i denne sammenhengen. Likevel vil det være relevant etter hvert å diskutere hvorvidt det er beste praksis. Innbyggere som er tilkoblet det kommunale vann- og avløpsnettet betaler for eksempel en fast avgift og et forbruksledd. Det kan kanskje være aktuelt fremover å se på lignende løsning også på feiing og tilsyn. Det er fordeler og ulemper både med sjablongbasert gebyr og fakturering etter faktisk mottatt tjeneste.

Ekstrakostnadene ved tilbakebetaling av feie- og tilsynsgebyr

Gebyr for feiing av fritidsboliger for 2022 ble innkrevd uten hjemmel. Det er selvsagt beklagelig. Kommunen har hatt utgifter knyttet til feiing av fritidsboliger i flere år, men det var først i 2022 man så det som nødvendig å fakturere dette, fordi det ikke var igjen penger på fond. Dette ble beklageligvis kommunisert for dårlig ut til innbyggerne våre og skapte naturligvis sterke reaksjoner.

Selve kostnadene med feiing av fritidsboliger som er påløpt området feiing gjennom 2022, og da dette gebyret for 2022 ble tilbakebetalt på grunn av manglende lovhjemmel, må den utgiften dekkes inn igjen. Som skrevet tidligere, var det ikke igjen penger på fond bundet til feiing. Dette er jo en kostnad som har påløpt på grunn av tjenester mottatt av innbyggerne, uavhengig av om gebyret ikke ble riktig innkrevd.

Eventuelle påløpte kostnader, for eksempel administrativt, ved å tilbakebetale gebyret skal ikke dekkes gjennom området feiing. Det er kostnader som skyldes Holtålen kommune, og ikke innbyggerne.

Powered by Labrador CMS