Kommunestyret litt enklere forklart:

Ambulansebase, inndragelse av bevilling og regulering av tomter

Jan Håvard Refsethås (Sp, t.h.) og Dag Knudsen (Ap) under kommunestyremøte i Holtålen 17. desember 2024.

Kommunestyret i Holtålen skal møtes i morgen. De har hele 219 sider med sakspapirer å gå gjennom. Derfor gir vi dem litt bedre tid og gjør sidene litt enklere forklart her:

Publisert Sist oppdatert

Fjell-Ljom bruker KI til å oppsummere sakspapirene.

Årsmelding 2024: Personvernombudet

Årsmeldinga oppsummerer 2024 med fokus på GDPR-etterlevelse, avvikshåndtering og risikostyring. Personvernombudet, en fellesressurs for fire kommuner inkludert Holtålen (som fortsatte samarbeidet), veileder i personvernspørsmål og sikrer uavhengighet. 

Viktige tiltak inkluderer rutiner for rapportering av avvik, bruk av Compilo-systemet for oversikt over personopplysninger, og utvikling av et «årshjul» for strukturert personvernarbeid. DPIA (konsekvensanalyser) og databehandleravtaler ble prioritert, med sjekklister for effektiv kvalitetskontroll. 

Manglende revisjon av protokoller i 2024 planlegges i 2025, samt en fagdag for revisjon og opplæring. Målet er kontinuerlig forbedring for å sikre trygg håndtering av personopplysninger og tillit blant innbyggere og ansatte.

Årsmelding 2024: Barnehagene

Trondheim kommune er barnehagemyndighet i Holtålen kommune gjennom en vertskommuneavtale. Barnehageloven og forskrifter regulerer barnehagemyndighetens ansvar, blant annet godkjenning av nye barnehager, veiledning om lov- og forskriftskrav samt tilsyn med barnehagene. 

I 2024 består barnehagetilbudet i Holtålen av to kommunale barnehager med til sammen 86 barn. Barnehagemyndigheten har behandlet søknader om godkjenning og dispensasjon fra utdanningskrav for pedagogisk bemanning, i tillegg til å gi veiledning både i felles møter og med enkeltbarnehager. 

Risikovurderinger gjennomføres for å vurdere behov for tilsyn, og i 2024 ble det ikke åpnet nye tilsyn. Vertskommunesamarbeidet er evaluert, og Holtålen kommune uttrykker tilfredshet med støtten fra Trondheim kommune. Rapporteringa i denne årsmeldinga viser at barnehagene drives i samsvar med barnehageloven og at rekruttering av barnehagelærere er en utfordring. Fremover vil fokus være på å sikre god pedagogisk bemanning og fortsette arbeidet med risikovurdering for å ivareta barnas rettigheter. Samtidig legges det vekt på kvalitet og trygghet.

Status framdrift prosjektet «Nye muligheter»

Kommunedirektørens innstilling:

Kommunestyret i Holtålen kommune tar referatsaken til orientering. 

Bakgrunnen for omstillingsarbeidet i Holtålen kommune er behov for bedre balanse i driftsøkonomien og håndtering av framtidige bemanningsutfordringer. Etter at kommunedirektørens OU-søknad ble godkjent, mottok kommunen midler fra KS til å dekke 70 % av utgiftene. 

En styringsgruppe, bestående av politikere og administrasjon, ble opprettet for å følge opp rapporten fra PwC om «Ressursbruk og omstillingstiltak – Nye muligheter».

 Gruppens diskusjoner viser at etablering av større sektorer/rammeområder er prioritert som et sentralt tiltak. Flere delprosjekter er iverksatt, blant annet innen skole, legekontor, vintervedlikehold, organisasjonsstruktur og avlastningstjenester. 

Det er gjennomført kurs i endringsledelse, men videre samlinger er utsatt av hensyn til høyt arbeidspress i organisasjonen. Styringsgruppa vil involvere både tillitsvalgte, verneombud og ansatte i prosessen, med mål om å legge fram en skisse for ny organisasjonsstruktur før sommeren 2025. 

Rapportering om framdriften skjer jevnlig til kommunestyret, og prosjektet vil fortsette inn i 2025. Arbeidet forventes å bidra til effektiv og bærekraftig drift.

Skjønnsutvalg for Trøndelag 2025–2028 

Trøndelag fylkeskommune har oppnevnt totalt 262 skjønnsmedlemmer til Trøndelag tingrett, Trøndelag jordskifterett og Frostating lagmannsrett for perioden 2025–2028, etter forslag fra kommunene. Hans Grøt er oppnevnt fra Holtålen.

Oppnevninga ble foretatt av fylkesutvalget i møte 17. september 2024. Alle skjønnsmedlemmene er underrettet om sin oppnevning, og oversikt sendes til kommunene til orientering. Kommunene behøver ikke å foreta seg noe. For å møte domstolenes behov for ønsket kompetanse, har fylkesutvalget valgt å kun oppnevne kandidater som oppfyller kravene til kunnskap og kyndighet. Dette har i enkelte tilfeller ført til at færre eller flere medlemmer enn planlagt er oppnevnt fra hver enkelt kommune. Dette sikrer domstolenes ønskede kompetanse.

Trøndelag Sør IKPR – Årsrapport 2024 

Trøndelag Sør- Interkommunalt politisk råd har i 2024 styrket regionens utdanningsmuligheter gjennom etablering av Studiesenter Trøndelag Sør, nå i drift med 85 studenter og flere tilbud planlagt for 2025. 

I forkant av Ski-VM 2025 har rådets samarbeid med Gauldalstunet og Midtre Gauldal kommune sikret lokal profilering gjennom mat- og kulturtilbud på Krigseilerplassen, samt en egen regiondag 7. mars i Granåsen. 

Rådet har jobbet aktivt for å bevare tannhelsetilbudet i Rennebu, som nå er fredet ut 2025. Videre har rådet samarbeidet med SJ Norge og Jernbanedirektoratet for bedre pendlermuligheter, og gitt sin fulle støtte til Midtre Gauldals søknad om besøkssenter for Forollhogna nasjonalpark.

Søknad om serveringsbevilling – Lille Nordpå

Kommunedirektørens innstilling:

Jevnfør Kommuneloven § 11–8 første ledd og Serveringsloven § 3 gir formannskapet i Holtålen kommune Nordpå Fjellhotell serveringsbevilling for den mobile matvogna «Lille Nordpå». Daglig leder Siri Ann Harper f. 16.09.1976 godkjennes som styrer. Ragnar Harper f. 07.01.76 er stedfortreder.

Formannskapet i Holtålen kommune har, i medhold av kommuneloven § 11–8 og serveringsloven § 3, gitt Nordpå Fjellhotell serveringsbevilling for den mobile matvogna «Lille Nordpå».

Daglig leder Siri Ann Harper (f. 16.09.1976) er godkjent som styrer, mens Ragnar Harper (f. 07.01.1976) er stedfortreder. Bevillinga innebærer at vogna kan servere mat på ulike arrangementer og festivaler med åpningstider fra 10.00 til 03.00 daglig, avhengig av behov. Både styrer og stedfortreder har bestått etablererprøve i serveringsvirksomhet. Politiet og skatteetaten har ingen innsigelser. Vedtaket er fattet i formannskapet for å sikre at bevillinga er gyldig innen forestående arrangementer, blant annet VM i Trondheim.

Kommunalt trepartssamarbeid som arbeidsmetode 

Kommunedirektørens innstilling:

Kommunestyret i Holtålen kommune vedtar trepartssamarbeid som metode for samarbeid i kommunen. 

Administrasjonsutvalget behandlet 18.02.2025 sak om innføring av trepartssamarbeid i Holtålen kommune. Metoden bygger på et samarbeid mellom ledere, tillitsvalgte og verneombud, med mål om økt medvirkning og bedre forankring i omstillingsarbeidet. 

Fagforbundet Trøndelag har bidratt med opplæring i metoden, og flere kurs og oppfølginger planlegges for å forsterke samarbeidet. Trepartssamarbeidet forankres i kommunens arbeidsgiverpolitikk, og både administrasjon og politikere ønsker dette som en varig arbeidsmetode. 

Potensielle gevinster inkluderer redusert sykefravær, bedre informasjonstilgang og økt tillit på arbeidsplassene. Administrasjonsutvalget anbefalte at kommunestyret vedtar metoden, og innstillinga ble enstemmig vedtatt. Vedtaket ble fattet med henvisning til kommunens behov for mer inkluderende personalpolitikk.

Kommunedirektørens innstilling er at kommunestyret i Holtålen kommune vedtar trepartssamarbeid som metode for samarbeid i kommunen.

Plan for fysio- og ergoterapitjenesten 2025–2028

Kommunedirektørens innstilling:

Holtålen kommune vedtar plan for fysio- og ergoterapitjenesten 2025–2028.

Plan for fysio- og ergoterapitjenesten 2025–2028 er en revidering av den tidligere fysioterapiplanen (2020–2023) og inkluderer nå både fysioterapi og ergoterapi i felles plan. 

Endringa skyldes at ergoterapitjenesten i 2024 ble flyttet fra pleie- og omsorgstjenesten til enhet helse, og slått sammen med fysioterapitjenesten. 

Kommunen har lovpålagt plikt til å planlegge helsetjenestene sine, og planen skal fungere som et verktøy i planlegging og utvikling av tilbudet. Planen beskriver dagens tilbud, samarbeidspartnere og prioriteringsprinsipper for henvisninger, med vekt på likebehandling og overholdelse av relevante føringer. Den avsluttes med konkrete tiltak for perioden 2025–2028. Planen er nå lagt fram til politisk behandling.

Tildelingskriterier for Koordinerende enhet for barn og unge Holtålen kommune

Kommunedirektørens innstilling:

Holtålen kommune vedtar retningslinjer for tildeling av helse- og omsorgstjenester til innbyggere under 18 år. 

Holtålen kommune opplever økte henvendelser om helse- og omsorgstjenester til innbyggere under 18 år. For å møte dette behovet er Koordinerende enhet for barn og unge omstrukturert, og det er utarbeidet nye tildelingskriterier. 

Dokumentet gir en samlet oversikt over hvilke tjenester kommunen tilbyr, som blant annet personlig assistanse, støttekontakt, avlastningstiltak og barnekoordinator, samt hvordan innbyggerne søker. 

Kriteriene skal sikre en helhetlig og samordnet tjenesteutøvelse, i tråd med lovkrav og yrkesetiske retningslinjer. Målet er å gi både brukere, pårørende og ansatte større forutsigbarhet. Dette bidrar til en rettferdig fordeling av knappe ressurser og like tjenester i kommunen.

Bygdevekst – handlingsplan 2025 

Kommunedirektørens innstilling:

  1. Vedlagte forslag til handlingsplan 2025 i Bygdevekstavtalen vedtas.

  2. Styringsgruppa i Bygdevekstprosjektet gis fullmakt til å gjøre nødvendige endringer i teksten, om den ikke godkjennes av Kommunal- og distriktsdepartementet slik den foreligger. 

Holtålen er sammen med Rindal kommune pilot i Bygdevekstprosjektet, i samarbeid med Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) og Trøndelag fylkeskommune. 

Målet er å fremme bosetting, kompetent arbeidskraft og næringsutvikling i distriktene. Handlingsplanen for 2025 bygger på erfaringer fra 2024, med fokus på sju delmål: blant annet boligbygging, rekruttering av arbeidskraft, mobilitet, landbruk og fleksibel utdanning. 

Statlige midler er bevilget, men kommunene forplikter seg til egeninnsats. Planen vedtas årlig av kommunestyrene, og i 2025 får delmål 1–4 fortsatt høy prioritet mens delmål 5 blir styrket. Tiltakene krever tett samarbeid med eksterne aktører og skal bidra til innovasjon og overføringsverdi for andre kommuner.

Budsjett for Bygdevekstprosjektet i 2025. Inkludert 2 millioner i prosjektledelse.

Utleie av Svarthåggån 25 til St. Olavs hospital HF – Midlertidig Ambulansebase

 Kommunedirektørens innstilling:

  1. Kommunestyret i Holtålen kommune vedtar å inngå en tidsbestemt leieavtale med St. Olavs hospital HF på 2 år i Svarthåggån 25 til midlertidig ambulansebase.

  2. Kommunestyret i Holtålen kommune vedtar å gjennomføre nødvendige investering, ved bl.a. oppføring av garasje og tilpassing av bygningsmassen til en kostnad pålydende kroner. 1.200.000,-

  3. Kommunestyret i Holtålen kommune vedtar igangsetting av riving så snart bygningsmassen er ferdigstilt og klar til innflytting, senest 01.04.25. 

Tiltaket innebærer en investering på inntil 1,2 millioner kroner for oppføring av garasje og tilpasning av bygningsmassen, noe som gir årlige avskrivninger på om lag 41.000 kroner. 

I tillegg påløper renter i størrelsesorden 50.000 kroner i året. Den årlige leieinntekten fra St. Olavs hospital HF er stipulert til 220.750 kroner, mens kommunen estimerer årlige driftskostnader for bygget til 145.250 kroner. 

Det betyr at leieinntektene dekker normal avskrivning og rente, men kommunen står likevel i en viss økonomisk risiko hvis ambulansebasen kun brukes i to år. 

Forsinkelser i prosjektet for nye omsorgsleiligheter medfører ytterligere ukentlige utgifter på 44.600 kroner til leid rivingsutstyr, og det er risiko for økte driftsutgifter i pleie- og omsorgstjenesten dersom eldre må bo lenger hjemme. 

En ekstra nattevakt kan koste om lag 1,7 millioner kroner årlig. Samlet sett innebærer forsinkelser merkbare økonomiske belastninger for kommunen.

Igangsetting av planendring for Jensåsvollan boligområde 

Kommunedirektørens innstilling:

Formannskapet i Holtålen vedtar at det skal varsles oppstart og igangsettes en prosess med endring av reguleringsplanen for Jensåsvollan boligområde, med formål å revidere/oppdatere reguleringsbestemmelser for boligområdet. 

Jensåsvollan boligområde, regulert i 2006, har forblitt ubebygd til tross for god beliggenhet, eksisterende veg, avløp og nærhet til vann og fiber. Kommunen, som eier ni av ti tomter, ønsker å gjøre feltet mer attraktivt for boligbygging. 

En reguleringsendring fra 2022 ble påklaget grunnet saksbehandlingsfeil, og kommunen vurderer nå en ny, helhetlig gjennomgang av planbestemmelsene. 

Dette kan blant annet omfatte økt fleksibilitet i bebyggelsestype og mulighet for flermannsboliger, noe som vil bedre imøtekomme innbyggernes boligbehov og tilrettelegge for bosetting nær sentrum. Prosessen kan gjennomføres innenfor ordinære budsjettrammer og støtter Bygdevekstprosjektets mål om å stimulere til boligutvikling i Holtålen.

Planprogram for revidering av kommuneplanens arealdel

Kommunedirektørens innstilling:

  1. Med hjemmel i Plan- og bygningsloven § 11–12 varsles oppstart av revidering av kommuneplanens arealdel.

  2. Med hjemmel i Plan- og bygningsloven § 11–13 sendes forslag til planprogram for kommuneplanens arealdel på høring og offentlig ettersyn i 6 uker.

  3. Det nedsettes en arbeidsgruppe for arbeidet med kommuneplanens arealdel bestående av administrative og politiske representanter. Følgende politiske representanter velges: 

Holtålen kommune skal revidere kommuneplanens arealdel for å tilpasse den til kommunens nylig vedtatte samfunnsdel og nye føringer. Siste helhetlige revisjon av arealdelen var i 2012, og planprogrammet for ny revisjon skal nå sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn, i tråd med Plan- og bygningsloven. Arbeidet vil pågå gjennom 2025–2026, med sikte på vedtak høsten 2026. En arbeidsgruppe av både administrasjon og politikere skal lede prosessen, og det vil være aktuelt å arrangere arbeidsmøter med hele kommunestyret. Prosessen tar hensyn til blant annet Bygdevekstprosjektet, samt viktige tema som natur, klima, miljø, folkehelse og bærekraft.

Inndragelse av bevilling – Nordpå Hub 2025–2028 

Kommunedirektørens innstilling:

Kommunestyret i Holtålen kommune inndrar med hjemmel i alkoholloven § 1–8 skjenkebevillinga til Nordpå Hub ut bevillingsperioden.

Inndragninga er begrunnet i brudd på krav om bruksendring av bygninga jevnfør punkt nr. 5 i vedtak fra kommunestyrets behandling av sak 50/2024, i møte 28.05.2024. 

Nordpå Hub fikk i mai 2024 innvilget serverings- og skjenkebevilling under forutsetning av at det innen tre måneder ble søkt om bruksendring, et krav grunnet lokalets opprinnelige formål som bo- og behandlingssenter. Etter gjentatte utsatte frister valgte Nordpå Hub i desember 2024 å ikke gå videre med søknaden, blant annet fordi de hadde overtatt Kaffekråa og lagt planene for Nordpå Hub på is.

 I henhold til alkoholloven kan kommunen inndra en bevilling dersom vilkårene for å ha den ikke lenger er oppfylt. Kommunedirektøren anbefaler derfor at bevillinga inndras, men understreker at Nordpå Hub kan søke om ny bevilling når som helst senere.

Konstituering av forliksråd for Røros og Holtålen 

Kommunestyret i Holtålen valgte i sak 96/2024 medlemmer til felles forliksråd med Røros. Domstolloven krever at kommunestyret, ikke rådet selv, velger formann. Et likelydende vedtak må fattes i begge kommunene for å opprette felles forliksråd. Rune Mortensen har sagt seg villig til å lede rådet og innstilles derfor som formann. Saken behandles nå på nytt.

Eierskapsmelding for Holtålen kommune 

Kommunedirektørens innstilling:

Eierskapsmelding for Holtålen kommune 2025 vedtas. 

Holtålen kommune må, i henhold til kommuneloven § 26-1, vedta en eierskapsmelding minst én gang per valgperiode. Siste melding ble vedtatt i 2019, og siden har en generell eierskapskontroll avdekket mangler i rutiner og opplæring for folkevalgt styring. 

Denne nye eierskapsmeldinga skal tilfredsstille lovkrav, inkludere kommunens prinsipper for eierstyring og gi en samlet oversikt over alle eierinteresser, med tilhørende formål. Meldinga deles i to: Først en generell del om formål, prinsipper og årshjul for eierstyring, deretter en oversikt over kommunens selskaper med vurderinger av hvert enkelt eierskap.

 Noen selskap er nye, mens andre er solgt eller oppløst siden forrige melding. For eksempel foreslås resterende aksjer i TrønderEnergi Vekst Holding AS solgt, og kommunens interesser i Nøra borettslag gradvis avviklet. 

Meldinga skal bidra til tydeligere rutiner, økt medvirkning fra kommunestyret og systematisk rapportering, og den legger dermed grunnlaget for forbedret eierstyring i Holtålen kommune.

Powered by Labrador CMS