Arbeid i strid, sorg og glede ved Røros Kobberverk 1644-1977 (del 3):

Gruva var som en magnet på arbeiderne

Elektrisk lokomotiv med fører Anders M. Wivelstad på vei opp gjennom stollgangen ved Kongens gruve. Lokomotivet ble produsert ved Siemens fabrikk i Tyskland. Kobberverket bygde elektrisk kraftanlegg i 1896, og både i Kongens gruve og Muggruva foregikk fordringa med elektriske lokomotiver. Foto: Iv. Olsen / Rørosmuseets samlinger

I denne tredje og siste artikkelen handler det om tida fra 1900 til konkursen i 1977. Nye lover og regler og fagorganisering bidro til mer ordnede arbeidsforhold. Gruva med sitt spesielle miljø og samhold hadde tross all motgang og alt slit en særegen dragning på arbeiderne, og de var svært lei seg da stoppvarselet kom.

Publisert

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud. Se alle abonnementer her.

5 uker for
5 kroner

5,-

KJØP

Digital
1 måned

140,-

KJØP

Digital
3 måneder

450,-

KJØP

Komplett
1 år

1690,-

KJØP

Powered by Labrador CMS