Arbeid i strid, sorg og glede ved Røros Kobberverk 1644-1977 (del 3):
Gruva var som en magnet på arbeiderne
Elektrisk lokomotiv med fører Anders M. Wivelstad på vei opp gjennom stollgangen ved Kongens gruve. Lokomotivet ble produsert ved Siemens fabrikk i Tyskland.
Kobberverket bygde elektrisk kraftanlegg i 1896, og både i Kongens gruve og Muggruva foregikk fordringa med elektriske lokomotiver. Foto: Iv. Olsen / Rørosmuseets samlinger
I denne tredje og siste artikkelen handler det om tida fra 1900 til konkursen i 1977. Nye lover og regler og fagorganisering bidro til mer ordnede arbeidsforhold. Gruva med sitt spesielle miljø og samhold hadde tross all motgang og alt slit en særegen dragning på arbeiderne, og de var svært lei seg da stoppvarselet kom.
5 uker for
5 kroner
5,-
KJØP
Digital
1 måned
140,-
KJØP
Digital
3 måneder
450,-
KJØP
Komplett
1 år
1690,-
KJØP