Slår kraftig tilbake mot Ap-kritikk:
– De siste fire årene har Støre-regjeringa herjet med norsk næringsliv
Mona Waldahl Slettum, Røros Høyre
Iver Waldahl Lillegjære
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Gode
sykefraværsordninger er en av våre største velferdsgoder, og vi skal ta vare på
de som er syke. Vi skal sikre gode ordninger for de som er uheldig og rammes av
alvorlig sykdom. Vi skal også skape og sikre gode vilkår for næringslivet slik
at vi har trygge og lønnsomme arbeidsplasser i Norge, for nettopp å sikre at
det finnes jobb til alle – både de som holder seg friske og de som kommer
tilbake fra alvorlig sykdom og de som trenger en jobb å gå til for å bli frisk
igjen.
Norge har høyest
sykefravær i hele verden – selv om vi ikke har dårligere helse eller tøffere
arbeidsforhold sammenliknet med andre land. Vi er det eneste landet i verden
med full lønn under sykdom. Sykefraværet i Norge er dobbelt så høyt som
sykefraværet i Sverige. Norge er også nummer to i Europa når det kommer til høyest timelønn, slått
av kun Sveits.
Nettopp derfor er det
viktig at vi finner løsninger som balanserer det å ta vare på både næringsliv
og den enkelte ansatte. Korttidsfraværet er som regel det mest utfordrende for
næringslivet. Med det lønnsnivået vi har i Norge er det press på lønnsomheten, og
det er utfordrende å sette inn vikarer ved
korttidsfravær, ergo er kostnadene særdeles høye på grunn av tapt verdiskaping
som det uansett må betales for.
Innenfor flere
næringer koster en time fravær i snitt cirka 375 norske kroner inkludert sosiale kostnader. Med et korttidsfravær
på cirka tre prosent i en bedrift med 100 ansatte vil kostnaden være tre millioner. Tre millioner i rene utgifter, og i tillegg
kommer det tapt omsetning som følge av at ansatte ikke er på jobb, og vikarer
kan ikke settes inn på kort varsel. Denne kostnaden er det bedriftene som
betaler for.
Isak V. Busch og
Ådne Lillebudal Sandnes: Trøndelag Høyre foreslo ikke å innføre en
karensdag for å hindre noen i å få kjøpt nye joggesko til guttungen eller for å
ta bort muligheten for å betale regninga for fotballtrening eller mobil telefonen.
Vi foreslo heller ikke karensdag for å være frekke og for at noen skal måtte gå
på arbeid med feber og magesjau. Vi foreslo karensdag for å bedre vilkårene
for næringslivet slikt at det faktisk finnes trygge arbeidsplasser å gå til.
Flertallet i Trøndelag Høyre – inkludert meg selv – synes ikke det er å gå baklengs
inn i framtida.
Vi må sikre
velferdsordninger som gir muligheter for norsk næringsliv å beholde
arbeidsplasser i Norge ved at vi er konkurransedyktige i et arbeidsmarked som
er i store endringer og konkurransen tøffere enn noen gang.
De siste fire årene
har Støre-regjeringa herjet med norsk næringsliv. Utbytteskatten er økt,
havbruksskatt er innført, formuesskatten på bedriftene er doblet, exit-skatten
er strammet inn. Formuesskatten på arbeidende kapital er en særnorsk
straffeskatt på norske eiere som ingen andre land praktiserer. Grunnrenteskatt
på landvind ble foreslått innført med tilbakevirkende kraft. På fire år har de
innført skatteøkninger på 120 milliarder kroner, noe som rammer både store og
små selskaper.
Ergo faller næringsinvesteringene, og jobbveksten skjer i offentlig sektor. Skal vi klare å få opp verdiskapinga,
styrke norsk eierskap og skape flere arbeidsplasser, bør svaret være enkelt:
Skattene må ned og forutsigbarheten må opp. Det er ikke bare viktig for
norske bedrifter, men også for å trygge velferden for barna våre. I
forutsigbarheten ligger også hvordan vi håndterer sykefraværet i Norge.
Trøndelag Høyres
forslag om å innføre en karensdag fikk ikke flertall på Høyres landsmøte i mars
2025. Høyres vedtatte program for perioden 2025–2029 inneholder gode tiltak
for å jobbe fram løsninger som skal se på insentiver og regelverk for å redusere
sykefraværet. Det skal blant annet settes ned en hurtigarbeidende
sykefraværskommisjon som skal finne årsaker til det høye sykefraværet.
I en slik
årsaksanalyse er det viktig å tørre å stille seg spørsmålet: Er vi i Norge
virkelig dobbelt så syke som for eksempel svenske arbeidstakere, eller utnyttes
et godt velferdsgode til det fulle?
Jeg hadde forventet lokale
reaksjoner på forslaget vi fikk flertall for på Trøndelag Høyres landsmøte, men
jeg hadde håpet og trodd at innholdet i reaksjonene tok utgangspunkt i et
større perspektiv.