Nasjonal kommunikasjonsmyndighet:

Lover tilsynsrapport før jul

RYKKET UT: Nødetatne rykket ut til en trafikkulykke på Røros natt til søndag.

Ved fire anledninger har nødnummeret vært ute av drift. Nå loves det rapport før jul.

Publisert

– Allerede etter første hendelse 29. august varsla Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) tilsyn mot Telenor. Dessverre har flere hendelser ført til at tilsynet er utvida i flere runder, og det tar derfor lengre tid å ferdigstille denne, sier direktør i Nkom John-Eivind Velure i ei pressemelding. 

Dette er hendelsene:

29 august ble nødnummeret 112 truffet av et utfall i nesten to- og en halv time. Innringerne fikk ikke kontakt med nødsentralene. 

16. september oppsto det en feil som medførte at alle samtalene til nødnumrene ble oppfatta som stumme anrop hos nødetatene. Anropene fra Telenors kunder til 113 viste tidvis feil telefonnummer fra innringer. 

Natta mellom 17.- og 18. oktober varte i over tre timer. Nødnumrene 110 og 112 ble rammet, men situasjonen ble avhjulpet av reserveløsninger. 

13. november opplevde Telenor feil på flere systemer knytta til mobilnettet. 110, 112, 113 og 02800 fungerte ikke som optimalt ifra klokka 10.25 til 16.40. I tillegg var det i samme periode lang oppkoblingstid for vanlige samtaler.

– Vi forstår at mange har behov for å få svar på hvorfor dette har skjedd og hva konsekvensene blir for Telenor, og vi kan forsikre om at vi jobber så effektivt og grundig som mulig. Vi planlegger å ferdigstille tilsynsrapporten før jul. I den sammenhengen vil vi offentliggjøre våre hovedfunn og foreløpige konklusjon i saken, konkluderer Velure. 

Powered by Labrador CMS