Unngår oppsigelse av to Optimus-ansatte

REDDER PLASSENE: Røros kommune og Optimus AS har kommet fram til en løsning som berger to VTA-plasser ved Optimus. På bildet: Jan Roger Wold, kommunalsjef helse og omsorg i Røros kommune, og Kristin Fredheim, daglig leder Optimus AS.

Forrige uke ble det kjent at Røros kommune har trukket finansiering for to plasser ved Optimus. Nå har de sammen funnet løsninger som berger plassene.

Publisert Sist oppdatert

– De pårørende er takknemlige, letta og glade fordi jobben betyr så mye for de to. Jeg er også letta over at vi har klart å berge arbeidsplassene, men Optimus får jo mindre inntekter som følge av dette for 2025, sier Kristin Fredheim, daglig leder ved Optimus AS.

Sinnene i kok

Forrige uke ble det kjent at den dårlige økonomien i Røros kommunen førte til at arbeidstilbudet for to konkrete VTA-ansatte hos Optimus ble trukket tilbake. Resultatet var at disse to måtte sies opp fra sine arbeidsforhold i bedriften.

– Oppsigelsen førte til mye uro både i bedriften og lokalsamfunnet, og dette har vært en sak som har satt sinnene i kok hos mange, sier Fredheim.

Blant annet har de tre artiklene og lederen i Fjell-Ljom om saken samlet omkring 100 kommentarer på Facebook. Ifølge Fredheim har Optimus og Røros kommune nå hatt flere samtaler for å løse den vanskelige situasjonen.

– Hvilke tiltak skal dere gjennomføre?

– Vi har gjort noen utregningsøvelser og gjør tiltak etter ostehøvelprinsippet. Det betyr at nå får kuttene konsekvenser for flere, mens konsekvensene for hver enkelt blir mindre. Vi kutter noen timer arbeidstid hver uke, og en konsekvens ved mindre arbeidstid for ansatte, vil naturligvis bli mindre lønn utbetalt for de samme ansatte, men vi føler at et slikt «solidarisk tiltak» kan forsvares, sier Fredheim.

Unngå lignende situasjoner

Fordelen er at det ikke blir så drastiske endringer for noen få arbeidstakere.

– Vi har snakket med de involverte og de pårørende, og alle har vist forståelse. De har fulgt med i saken og synes det er synd at vi må kutte, naturligvis, men de skjønner at vi er nødt til å kutte timer når kommunens ramme for kjøp av tjenester for 2025 er den samme som 2024, sier Fredheim.

I tillegg til å løse oppsigelsessituasjonen har både Optimus og kommunen jobbet med å forhindre at den gjentar seg.

– Optimus og Røros kommune har gått igjennom situasjonen som førte til oppsigelsen av to ansatte hos Optimus. Samtalene har vært gode, og de har ført til at Optimus har funnet en annen løsning slik at vi unngår oppsigelser. Optimus og kommunen har gått igjennom hva som har skjedd i denne saken. Det er besluttet å tydeliggjøre samarbeidsavtalen på noen punkter, og det er lagt en plan for hvordan man skal unngå å komme i en lignende situasjon senere, sier kommunalsjef helse og omsorg, Jan Roger Wold.

Ferdig med sparetiltak

Fredheim er glad for at kommunen var villig til å vurdere alternative løsninger for de to ansatte.

– Da jeg kom opp med flere alternativer, var ikke kommunen vanskelige å be. De hadde lyst til å ordne opp, og virksomhetslederen takka for innsatsen vi har lagt ned, sier hun.

– Vet du om det kan komme ytterligere kutt i 2025?

– Ut fra det vi vet er rammene for 2025 lagt, og der er vi innenfor, ut fra tiltakene. Det er ikke noe som tyder på at det blir noe mer. Dessuten har kommunens egne ROS-analyser vist at ytterligere kutt i arbeidstilbudet for denne gruppa vil få større økonomiske konsekvenser ved at man må inn med andre tjenester, sier Fredheim.

Framover blir det viktigste å forbedre kommunikasjonen mellom kommunen og Optimus for å sikre stabile driftsvilkår.

– Inntil videre går det fint å gjøre innsparinger med ostehøvelprinsippet, men vi kan ikke gjøre denne øvelsen hvert år, konkluderer Fredheim.

Powered by Labrador CMS