Unngår oppsigelse av to Optimus-ansatte
REDDER PLASSENE: Røros kommune og Optimus AS har kommet fram til en løsning som berger to VTA-plasser ved Optimus. På bildet: Jan Roger Wold, kommunalsjef helse og omsorg i Røros kommune, og Kristin Fredheim, daglig leder Optimus AS.
Marit Langseth/Cecilie Bergan Stuedal
Forrige uke ble det kjent at Røros kommune har trukket finansiering for to plasser ved Optimus. Nå har de sammen funnet løsninger som berger plassene.
– De pårørende er takknemlige, letta og glade fordi
jobben betyr så mye for de to. Jeg er også letta over at vi har klart å berge
arbeidsplassene, men Optimus får jo mindre inntekter som følge av dette
for 2025, sier Kristin Fredheim, daglig leder ved Optimus AS.
Sinnene i kok
Forrige uke ble det kjent at den dårlige økonomien i
Røros kommunen førte til at arbeidstilbudet for to konkrete VTA-ansatte hos
Optimus ble trukket tilbake. Resultatet var at disse to måtte sies opp fra sine
arbeidsforhold i bedriften.
– Oppsigelsen førte til mye uro både i bedriften og
lokalsamfunnet, og dette har vært en sak som har satt sinnene i kok hos mange,
sier Fredheim.
Blant annet har de tre artiklene og lederen i Fjell-Ljom
om saken samlet omkring 100 kommentarer på Facebook. Ifølge Fredheim har
Optimus og Røros kommune nå hatt flere samtaler for å løse den vanskelige
situasjonen.
– Hvilke tiltak skal dere gjennomføre?
– Vi har gjort noen utregningsøvelser og gjør tiltak
etter ostehøvelprinsippet. Det betyr at nå får kuttene konsekvenser for flere,
mens konsekvensene for hver enkelt blir mindre. Vi kutter noen timer arbeidstid
hver uke, og en konsekvens ved mindre arbeidstid for ansatte, vil naturligvis
bli mindre lønn utbetalt for de samme ansatte, men vi føler at et slikt
«solidarisk tiltak» kan forsvares, sier Fredheim.
Unngå lignende situasjoner
Fordelen er at det ikke blir så drastiske endringer for
noen få arbeidstakere.
– Vi har snakket med de involverte og de pårørende, og
alle har vist forståelse. De har fulgt med i saken og synes det er synd at vi
må kutte, naturligvis, men de skjønner at vi er nødt til å kutte timer når kommunens
ramme for kjøp av tjenester for 2025 er den samme som 2024, sier Fredheim.
I tillegg til å løse oppsigelsessituasjonen har både
Optimus og kommunen jobbet med å forhindre at den gjentar seg.
– Optimus og Røros kommune har gått igjennom situasjonen
som førte til oppsigelsen av to ansatte hos Optimus. Samtalene har vært
gode, og de har ført til at Optimus har funnet en annen løsning slik at vi
unngår oppsigelser. Optimus og kommunen har gått igjennom hva som har skjedd i
denne saken. Det er besluttet å tydeliggjøre samarbeidsavtalen på noen
punkter, og det er lagt en plan for hvordan man skal unngå å komme i en
lignende situasjon senere, sier kommunalsjef helse og omsorg, Jan Roger Wold.
Ferdig med sparetiltak
Fredheim er glad for at kommunen var villig til å vurdere
alternative løsninger for de to ansatte.
– Da jeg kom opp med flere alternativer, var ikke
kommunen vanskelige å be. De hadde lyst til å ordne opp, og virksomhetslederen
takka for innsatsen vi har lagt ned, sier hun.
– Vet du om det kan komme ytterligere kutt i 2025?
– Ut fra det vi vet er rammene for 2025 lagt, og der er
vi innenfor, ut fra tiltakene. Det er ikke noe som tyder på at det blir noe
mer. Dessuten har kommunens egne ROS-analyser vist at ytterligere kutt i
arbeidstilbudet for denne gruppa vil få større økonomiske konsekvenser ved at
man må inn med andre tjenester, sier Fredheim.
Framover blir det viktigste å forbedre kommunikasjonen
mellom kommunen og Optimus for å sikre stabile driftsvilkår.
– Inntil videre går det fint å gjøre innsparinger
med ostehøvelprinsippet, men vi kan ikke gjøre denne øvelsen hvert år, konkluderer
Fredheim.