Ordføreren svarer Jens Leo Sevatdal og Ingrid Morgestad:
– Interessant å prøve ut leksefri skole
Isak V. Busch (ordfører, Ap)
Morten Haugseggen
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Jens Leo Sevatdal og Ingrid Morgestad tar opp et viktig tema
i sitt leserinnlegg i Fjell-Ljom 10. november. Disse engasjerte 6. klassingene
tar i sitt innlegg til orde for å få gjort noe med dagens lekse-ordning. Jeg
synes de argumenterer godt for sin sak, og hilser initiativet til lekse-debatt
velkommen!
Jeg er ganske sikker på at mange voksne også kjenner seg
igjen i Sevatdal og Morgestads beskrivelse av at tiden som må settes av til
lekser går ut over fritid og andre aktiviteter. Til våren er det 20 år siden
jeg selv gikk ut av grunnskolen. Jeg tror nok flere av mine tidligere lærere
kan skrive under på at jeg ikke var den flinkeste til å gjøre leksene mine.
Sevatdal og Morgestad viser i sitt innlegg til forskning som
har vist at lekser kan medføre både helseproblemer og stress. Det skal vi ta på
alvor. Samtidig finnes det forskning som viser at lekser kan ha positiv effekt
på elevenes læringsutbytte. Effekten av lekser kan med andre ord sies å være
noe omdiskutert.
Samtidig tror jeg ikke det er slik at lærerne gir dere
lekser bare for moro skyld. De gjør nok dette for at de ønsker at dere som
elever skal lære mest mulig i løpet av de årene dere går på skolen, og jeg vet
at de forsøker å tilpasse leksene til alle elevene.
For min del mener jeg det kunne vært interessant å prøve ut
leksefri skole. Men jeg tror også det er lærerne som fagfolk som er de beste til
å vurdere læringseffekten av lekser for sine elever. Jeg utfordrer derfor
lærerne, gjerne gjennom sine organisasjoner, til å dele sine tanker om lekser i
dagens skole.