Fjell-Ljom mener:
Politikkens paradoks
ORDFØRERSKIFTE: I 2019 ble Arve Hitterdal (FH) ordfører med et valgresultat på 20 prosent. I 2023 mistet han ordførerkjedet med et valgresultat på 36,7 prosent. Her henger han kjedet rundt halsen på sin etterfølger Jan Arild Sivertsgård (Ap).
Marius Haugan Lillegjære
I ukas Fjell-Ljom mener skriver vi om ulempene ved dagens valgordning, der ordførerne i realiteten velges på bakrommet.
Så var vi der igjen. Slutten av oktober i et kommunevalgår. Rundt omkring i landets kriker og kroker, fra sittende ordføreres kontor til bortgjemt i bøttekottet i kjelleren, er det blitt hestehandlet over både en høy og lav sko. Alt for å lande et flertall. Ikke først og fremst for å danne en politisk plattform, men for å sikre seg det forjettede ordførerkjedet.
Det fører til såkalte «samarbeidskonstellasjoner» og allianser av den typen antikkens greske komedieforfattere ville skrevet tidløse farser ut av.
Det er ikke noe nytt at vi har et system der ordførerne velges av kommunestyret. Men i en tid der kommunestyrer rundt omkring i det ganske land i snitt består av mange flere partier enn det som har vært tradisjonen, gjør det at forhandlingene tas til det ekstreme.
I Røros og Holtålen er vi foreløpig ikke i den situasjonen at fire, fem, seks partier må finne sammen for å stemme fram en ordfører. Men de siste tre kommunevalgene i Holtålen sett i sammenheng, stiller likefullt dagens modell for ordførervalg i et dårlig lys.
I 2015 stemte cirka halvparten – 49 prosent – av velgerne på Arbeiderpartiet. Likevel fikk ikke Ap ordføreren. I 2019 kom ordføreren fra partiet som kom på 3. plass av fire mulige. I 2023 får den sittende ordføreren flere personstemmer og slengere enn noen annen kandidat samt at partiet hans går fram med 16,6 prosentpoeng – men gjenvalgt ble han ikke. Ap og Sp ble enige på bakrommet – nesten på direktesendt TV – uten at Framtida Holtålen i det hele tatt fikk mulighet til å tale sin sak i forhandlinger.
Fjell-Ljom har ingen formening om hvilken partitilhørighet ordføreren bør ha. Men vi synes det svekker vervets viktigste funksjon, ombudsrollen, når velgerne i realiteten egentlig ikke har så veldig mye de skulle sagt rundt hvem som skal få det. For realiteten er at med mindre minst 50 prosent av stemmene går til samme parti, er det helt i det blå hvem som ender opp som ordfører etter et valg.
Derfor burde ordninga endres, og det bør innføres direktevalg på ordfører ved kommunevalg.