Hauge om sine opplevelser fra Vestbredden:
– Jeg husker hvor opprørt jeg ble
Sokneprest Harald Hauge
Cecilie Bergan Stuedal
Harald Hauge forteller om sitt møte med artisten Moddi og sine egne erfaringer fra konflikten mellom Israel og Palestina i ukas prestepreik.
Learning to kill is a matter of habit,
The more you have done it the better you're at
it,
It starts in the alleys of Sechem at night,
The borderlines blur in the evening light.
På lørdag var jeg i Storstuggu under Litteraturfest Røros og hørte Moddi
synge disse ordene. Timen før konserten hadde jeg fått samtale med Moddi for
åpen scene. Samtalen vår handlet om Unsongs-prosjektet hans fra 2016, et
platekonsept hvor han hadde gjendiktet og spilt inn tolv sanger som har blitt
sensurert av styresmakter, media eller religiøse aktører. I boka «Forbudte
sanger», utgitt i 2017, forteller han historiene bak sangene, og på
unsongs.com kan man se, lese og høre mer.
Av de tolv sangene var «A Matter of Habit» en av dem jeg aller helst
ville snakke med Moddi om. Originalversjonen av låten er fra Israel, med tekst av
forfatteren Alona Kimhi og melodi og innspilling av Izhar Ashdot. Teksten
kretser rundt vitnesbyrd fra tidligere vernepliktige i den israelske hæren som
har formidlet sine fortellinger gjennom organisasjonen Breaking the Silence. Moddi
har gjendiktet de rystende ordene uten filter eller forskjønnelse.
I boka om sangene forteller Moddi om sitt møte med Yehuda Shaul, grunnleggeren
av Breaking the Silence. Jeg har også møtt Yehuda. Det var for ni år siden, under
en reise i Israel og Palestina organisert av Kirkens Nødhjelp. På denne reisen
var vi også i Hebron, der Yehuda og mange andre israelske soldater har gjort
tjeneste og sørget for beskyttelse til de rundt fem hundre bosetterne som
holder til i gamlebyen. Jeg husker hvor opprørt jeg ble over husokkupasjonene
og sikkerhetssonen med alle de fraflyttede hjemmene, og over historiene om den
tilfeldige volden som soldatene utøvde mot sivile palestinere.
Yehuda forklarte okkupasjonens logikk for oss: For at de okkuperte ikke
skal glemme at de ikke er fri, må okkupantene hele tiden minne dem på sin
tilstedeværelse. Dette skjer i Hebron (og andre steder) ved at soldater når som
helst kan ta seg inn i hvilke som helst hus og hjem for vilkårlige
husundersøkelser. Bor du under slike forhold, lever du i konstant alarmmodus.
Neste gang du våkner i din egen seng, kan det hende du stirrer inn i løpet til
et automatvåpen. Og noen ganger eskalerer ting ut av kontroll.
Izhar Ashdots fengende og like fullt rystende låt forteller om denne
dynamikken. Det å lære å drepe, er egentlig bare et spørsmål om vane og øvelse.
Det samme gjelder frykt og grusomhet: Når destruktive handlingsmønstre blir
repetert, sementeres det vonde og vanskelige, og etter verneplikten klarer ikke
soldatene å snakke om det de har vært med på. Den kollektive tausheten er som
en massiv mur. Men alt er ikke håpløst. I siste vers synger Ashdot og Moddi:
Learning to love is a natural
thing,
It will find a way if you just let it in,
It'll be strange at first, but then you will see it,
That learning to love is a matter of being,
Oh, being human is a matter of
habit,
A few baby steps, then you get better at it.
Breaking the Silence arbeider videre, tross
motstand. Og Ashdots sang lever videre, selv om ingen radiostasjoner i Israel
ville spille den. Jeg anbefaler gjerne Moddis Unsongs. Jeg anbefaler også
støtte til Breaking the Silence. Verden trenger ikke mer sensur eller
fortielse.