Må liv gå tapt før noe blir gjort?

TRAFIKKSIKKERHET: I dette leserbrevet skriver Oddleif Heksem om fylkesveg 30 og stiller spørsmål om liv må gå tapt før veieier tar ansvar for tafikksikkerheten.
Publisert

Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Det er ille, for å si det forsiktig.

Jeg sikter til vedlikehold, eller mer korrekt mangel på vedlikehold av Fylkesveg 30. Spesielt på strekningen mellom Singsås og Ålen.

Innen offentlig forvaltning er trenden blitt at ingen i «systemet» tar ansvar.

De siste jeg vil kritisere er entreprenørene. I dette tilfelle Bjørgum Maskinstasjon, som utfører jobben i samsvar med retningslinjene de har å forholde seg til. Bjørgum forholder seg til Svevia, som har kontrakt med Trøndelag Fylkeskommune som er veieier. Veieier, hva nå det er? Vanligvis eier du noe som er kjøpt og betalt. Om du da ikke har fått en gave, eventuelt arvet. Statens Vegvesen har etter det jeg kan lese på deres hjemmesider ansvar for å brøyte, salte og strø europa- og riksveiene. Altså, de har ikke noe med drift av fylkesvei 30 å gjøre?

Jeg håper, og tror jeg har forstått dette riktig etter hvert?

Jo flere kokker, dess mere søl. Jeg husker tilbake til den tiden Vegvesenet var Vegvesenet og tok seg av hele «prosedyren». Det var ikke så ille!

Onsdag 17.01 kjørte en bil av veien ca 2 km nord for Haltdalen sentrum. Fredag 26.01 lå en bil på siden av veien ca 300 m lenger nord. For så, lørdag 27.01 smalt det ca 2 km sør for Haltdalen da to bilder kolliderte.

De fleste som kjører holder pga av veiens beskaffenhet lav hastighet (40, 50, 60 km/t). Det sier seg sjøl. Det er årsaken til at det tross alt går så bra som det gjør. Men det er alltid noen som har det travelt. Før eller siden kommer det til å smelle skikkelig, hvis det ikke blir gjort noe med den isete, ruglete og sporete veien.

 Jeg leser i Fjell-Ljom 25. januar Morten Aunes uttalelser. Han er byggeleder for driftskontrakt, hva nå det vil si? Ut fra det han uttaler er det Trøndelag Fylkeskommune som har laget retningslinjene for vedlikehold. Det er mye som tyder på at de retningslinjene ikke holder mål. Det burde være enkelt å forstå om man kjører denne strekningen.

Aune er bekymret for mobbing av entreprenørenes ansatte. Ikke vanskelig å være enig med Aune i det. Det er sjølsagt i tilfelle total skivebom. Det er ikke der problemet ligger.

I neste omgang hadde det kanskje vært på sin plass om byggeleder Aune bekymret seg litt for de som trafikkerer veien.

Uttalelser jeg fikk fra flere hold, blant andre fra Veitrafikksentralen, var at det ikke går an å gjøre noe med problemet før vårsola «begynner å ta». Man føler man blir gjort narr av.

21. juli er det tross alt 55 år siden Neil Armstrong som det første menneske, satte sine bein på månen!

 

Powered by Labrador CMS