Må liv gå tapt før noe blir gjort?
TRAFIKKSIKKERHET: I dette leserbrevet skriver Oddleif Heksem om fylkesveg 30 og stiller spørsmål om liv må gå tapt før veieier tar ansvar for tafikksikkerheten.
Trond Haugan
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Det er ille, for å si det forsiktig.
Jeg sikter til vedlikehold, eller mer korrekt mangel på
vedlikehold av Fylkesveg 30. Spesielt på strekningen mellom Singsås og Ålen.
Innen offentlig forvaltning er trenden blitt at ingen i «systemet»
tar ansvar.
De siste jeg vil kritisere er entreprenørene. I dette
tilfelle Bjørgum Maskinstasjon, som utfører jobben i samsvar med
retningslinjene de har å forholde seg til. Bjørgum forholder seg til Svevia,
som har kontrakt med Trøndelag Fylkeskommune som er veieier. Veieier, hva nå
det er? Vanligvis eier du noe som er kjøpt og betalt. Om du da ikke har fått en
gave, eventuelt arvet. Statens Vegvesen har etter det jeg kan lese på deres
hjemmesider ansvar for å brøyte, salte og strø europa- og riksveiene. Altså, de
har ikke noe med drift av fylkesvei 30 å gjøre?
Jeg håper, og tror jeg har forstått dette riktig etter hvert?
Jo flere kokker, dess mere søl. Jeg husker tilbake til den
tiden Vegvesenet var Vegvesenet og tok seg av hele «prosedyren». Det var ikke
så ille!
Onsdag 17.01 kjørte en bil av veien ca 2 km nord for
Haltdalen sentrum. Fredag 26.01 lå en bil på siden av veien ca 300 m lenger
nord. For så, lørdag 27.01 smalt det ca 2 km sør for Haltdalen da to bilder
kolliderte.
De fleste som kjører holder pga av veiens beskaffenhet lav
hastighet (40, 50, 60 km/t). Det sier seg sjøl. Det er årsaken til at det tross
alt går så bra som det gjør. Men det er alltid noen som har det travelt. Før
eller siden kommer det til å smelle skikkelig, hvis det ikke blir gjort noe med
den isete, ruglete og sporete veien.
Jeg leser i Fjell-Ljom 25. januar Morten Aunes uttalelser.
Han er byggeleder for driftskontrakt, hva nå det vil si? Ut fra det han uttaler
er det Trøndelag Fylkeskommune som har laget retningslinjene for vedlikehold.
Det er mye som tyder på at de retningslinjene ikke holder mål. Det burde være
enkelt å forstå om man kjører denne strekningen.
Aune er bekymret for mobbing av entreprenørenes ansatte. Ikke
vanskelig å være enig med Aune i det. Det er sjølsagt i tilfelle total skivebom.
Det er ikke der problemet ligger.
I neste omgang hadde det kanskje vært på sin plass om
byggeleder Aune bekymret seg litt for de som trafikkerer veien.
Uttalelser jeg fikk fra flere hold, blant andre fra Veitrafikksentralen,
var at det ikke går an å gjøre noe med problemet før vårsola «begynner å ta».
Man føler man blir gjort narr av.
21. juli er det tross alt 55 år siden Neil Armstrong som det
første menneske, satte sine bein på månen!