Frost med kraftige kostnadskutt:
Frykter hardt ordskifte skremmer bort hyttefolket
STÅR STØTT: Frank Norvik, eier og daglig leder av Frost, forteller at bedriften har gått gjennom en tøff periode, men at kostnadsreduserende tiltak har hatt god effekt.
Foto: Morten Haugseggen
Frost gikk med underskudd i 2023 og måtte si opp to ansatte i tillegg til å gjennomføre flere kostnadskutt. De er imidlertid like opptatt av inntrykket turistene og hyttefolket har av Røros, som av økonomien.
– Frost, som for første gang i historien har hatt røde tall,
står fortsatt veldig støtt. Vi har tatt grep, men det er tøft. Å si opp folk
er det verste du gjør som arbeidsgiver og eier. Det er psykisk krevende og
verst for den som får beskjeden, men det er også tøft for hele bedriften.
Årsaken er rett og slett pressa økonomi, sier Frank Norvik, daglig leder i
Frost.
Global prisvekst
Årsaken, som har redusert antall ansatte fra 26 til 24 og gitt røde tall i boka, finner vi naturligvis i den globale prisveksten.
– Vi er i samme situasjon på Røros som resten av verden. Vi
merker at ting har skjedd, at renta har gått opp og det samme med
energiprisene. Vi merker at en handlekurv på dagligvareforretninga som
tidligere kostet 1.000 kroner nå har gått opp til 2.000 kroner. Jeg tror alle
føler det slik, og det gjør at vi alle sammen har dårligere råd, sier Norvik.
Han legger til at flere klesbutikker i det han kaller medium-prissegmentet
og oppover opplever det samme.
– Men tekstilmarkedet totalt har økning på 3,5 prosent i
Norge, sier han.
Det viser at det finnes grep den enkelte aktør kan gjøre for
å henge med i konkurransen.
Ser resultater av tiltak
Frost har gjennomført slike grep for å redusere både
kostnadene og prisene.
– I Trondheim har vi kutta
vaskinga i butikken og gjør det selv. Vi reiser billigere og bruker litt
kortere tid ute. Jeg gjør flere oppgaver selv, og det samme gjør de ansatte. Vi
er alle nødt til å løpe litt fortere. Vi har møter med alle heltidsansatte hver
tirsdag, der vi diskuterer alt fra markedsføring til kostnadskutt eller
investeringer. Dessuten har vi snudd om litt på varepakken og gjort den
rimeligere, sier Norvik.
– Begynner dere å se
resultater av disse endringene?
– Vi gjør det, og målet mitt i år
er at jeg skal gå i null med bedriften.
Samtidig er de i en omstilling.
– Vi har lyst til å utvikle oss
mer og åpne flere butikker. Det blir ikke på Røros, men vi har lyst til å bli
litt større for å ha et mer solid fundament. I tillegg jobber vi veldig mye med
å få til nettsatsinga vår, sier Norvik.
Tjener best på Røros
For fortsatt er det slik at de tjener best på Røros.
– Vi omsetter bra på Røros og mer her enn i Trondheim, sier
Norvik.
– Hvorfor er det sånn?
– Fordi lørdagene er så store på Røros gjennom hele
året og fordi hyttefolkene er her. Lørdagene, særlig på høsten, er fenomenale på
Røros.
Han understreker hvor viktige de hytteboende er for
bedriften.
– 50 prosent av Frost sin omsetning er det hyttefolket som
står for. De er stolte over å ha hytte på Røros, de er glade for å bli
gjenkjent når de kommer inn i butikken og de bruker pengene sine her, sier Norvik.
Samtidig kan det virke som den stemninga er i endring.
– Hytteboerne får med seg alt det vi skriver, sier og mener.
Vi får spørsmål om rørosingene ikke liker turistene lenger, ikke liker
hyttefolket. De samme spørsmålene får vi i Trondheim. De sier de begynner å
føle seg lite likt på Røros, sier Norvik.
Et godt rykte
Han henviser til debatten rundt videre hyttebygging i
kommunen.
– Det er kjempefarlig for samfunnet vårt hvis vi
begynner å skape en sånn stemning. Det er lov å være mot hyttebygging, men ordskiftet
i det siste har vært veldig vondt og usaklig, og det må Røros-samfunnet unngå.
Jeg mener vi må ha en offensiv kommune som legger til rette, og er forutsigbar
og offensiv. For vi er faktisk nødt til å leve av noe på Røros og vi må ha
utvikling.
– Alt som blir gjort og sagt her reflekterer tilbake på
Røros og så merker bedriftene det direkte?
– Ja. Jeg skal ikke skylde omsetningsnedgangen på det, for
det er mange andre, viktige elementer også, men det er i hvert fall viktig når
det er sånne tøffe tak som nå for mange næringer. Vi står faktisk sammen her på
Røros. Industrien er avhengig av et sentrum med handel og turisme, som igjen er
avhengig av martnan, Elden, julemarked, vinterfestspill og alt det andre. Også
er vi nødt til å passe på at vi har et godt rykte, sier Norvik.