Skryter av Røros og Holtålen, men:
– Kommer ikke utenom tøffere prioriteringer
Statsforvalter i Trøndelag, Frank Jenssen.
Leif Arne Holme
Antallet trønderske kommuner som sliter med økonomien har gått raskt i været. Ekstra bevilgninger fra staten kommer godt med, men trykket på omstilling og økonomistyring må holdes oppe.
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
For
tida er det åtte kommuner i Trøndelag hvor statsforvalteren er særlig
bekymret for kommuneøkonomien. Halvparten av disse ligger i fjellregionen og
sørdelen av fylket. Det er også flere andre kommuner som statsforvalteren
vurderer å være på «synkende trend» økonomisk.
Det er dessverre fare for at
Røros og Røyrvik kan få selskap av andre trøndere på ROBEK-lista.
Denne
uka har Statsforvalteren i Trøndelag besøkt Holtålen og Røros kommuner. Dyktige
kommuner som jobber systematisk og nytenkende både med samfunnsutvikling og tjenester
til innbyggerne. Vi har gitt kommunene honnør for mye godt arbeid, men det er
ikke til å komme utenom at både disse og andre trønderkommuner må gjøre tøffere
prioriteringer i tida framover.
Når man prioriterer noe, er det ikke nok å være
vennlig innstilt til et bra tiltak – man må samtidig være villig til å nei til
noe annet, eller vri måten man bruker ressursene på.
Økonomien
i trønderske kommuner fikk en skikkelig knekk i 2023. Antall kommuner med
negativt resultat ble tredoblet fra sju til 21. I løpet av 2024 er det
synliggjort at mange sliter med å få inntekter og utgifter i balanse, og mange
drar med seg utfordringene inn i 2025. Ekstrabevilgningene som regjeringa
nylig har foreslått letter på situasjonen, men det er fortsatt behov for å jobbe
med omstilling og sterk økonomistyring.
Det er
kommunestyret som har ansvar for å sikre at den økonomiske handleevnen blir
ivaretatt over tid – til dette ansvaret hører å gjøre nødvendige vedtak og
prioriteringer.
Oppsummert
er det egentlig bare tre alternativer å velge mellom: Mer effektiv eller
smartere oppgaveløsning, (om)prioritering mellom områder eller økte inntekter.
Samme hvordan kommunen mikser disse tre, er det viktig at man politisk klarer å
samle seg om løsninger som står seg over tid, som gir tydelig retning for en
sunn økonomi og som gir administrasjon og fagfolkene arbeidsro til å
gjennomføre endringene.
Samtidig er det
mange eksempler på kommuner som, etter å ha gjort et skikkelig dypdykk i egen
drift, kommer ut i andre enden med nye og bedre løsninger. Man bruker rett og
slett «krisen» til innovasjon og nytenking.
Årsakene
til de tøffere tidene er sammensatt. Økte priser, renter og lønnskostnader forklarer
en del. Utgifter til helse,
omsorg, barnevern og sosialhjelp har også økt mye. Tidligere har ekstra
skatteinntekter berget mangt et kommuneregnskap, og kanskje gjort at noen har
skjøvet problemene foran seg. Slike «plutselige» ekstrainntekter vil man ikke
se framover, nå er det tvert imot sviktende skatteinntekter som gir
utfordringer.
Det er ikke noe
alternativ til å gjenopprette en sunn kommuneøkonomi, selv om det er krevende
og kan kjennes smertefullt.