– Synd for Røros at noen ikke ser nytten av hyttefolket
Ole Jørgen Kjellmark skriver skriver om det han mener er begrenser mulighetene til å skape flere nye arbeidsplasser på Røros.
Foto: Eli Wintervold (Arkiv)
I dette leserbrevet skriver Ole Jørgen Kjellmark om det han mener begrenser mulighetene Røros har for å skape nye og flere arbeidsplasser.
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
E6 går ikke gjennom Røros.
Heldigvis ikke. Den gjorde det noen dager for et par år
siden og skapte bare kaos i hele Gauldalen da Stavåbrua ble stengt. Slik
veistandarden langs Fv 30 er, så vil jeg si takk og pris at konvoiene ikke kommer
her. Men vi mister muligheter for inntekter av trafikken som reiser Norge på langs. Vi
går glipp av drop in-turister, vi får ikke servicebedrifter hit med tjenester
og arbeidsplasser for å betjene veifarende. Når E6 blir motorvei fra Trondheim
til Oppdal, blir vi vel enda mer avkrok. Dette innlegget er en refleksjon etter
mange reiser rundt i kongeriket vårt.
Hovedsporet for jernbane mellom syd og nord går ikke gjennom
Røros. Banen vår har blitt et stebarn for tog. Inntil vi får ferdig fjernstyring,
kryssingsspor for lange godstog og annen energi enn diesel til trekkraft, så
blir det ikke mange flere tog. Fordi det er få tog som går her, får vi heller
ikke investeringene til oppgradering som gir mulighet for mer trafikk. De
negative argumentene biter seg sjøl i halen. Hurtigruta anløper ikke Røros. Den frakter tusenvis av utlendinger langs den
flotte kysten vår og skaper livsgrunnlag for reiseliv der den er innom. På
kysten har de oppdrett og skipsverft med oppdrag for oljeindustrien.
Sjøl om vi har eget e-verk og har oppgradert
strømtilførselen fra syd for oppunder 100 millioner, så er vi strømnett-sammenheng
en blindtarm. Det blåser for lite og vi har ikke linjenett til å ta imot
produksjon fra vindkraftverk. Vi forblir langt fra sjølforsynt og har ikke
mulighet til å dra hit noe større industrivirksomhet som batterifabrikker eller
produsere hydrogen til drivstoff.
Flyruta vår er en av landets minst trafikkerte med bare tre plasser bak oss på lista over 48 flyplasser med rutetrafikk ifølge SSB for året
2016. Så langt i år hadde vi ved utgangen av mai ennå ikke nådd 7.000
passasjerer, og en utnyttelsesgrad av flysetene hos Widerøe på vel 30 prosent.
Dette ble ei opplisting over mange negative faktorer som begrenser
mulighetene våre til å skape flere nye arbeidsplasser. I nære kommuner som
tidligere lå bak oss på mange statistikker, er det trivelig utvikling som har
skjedd i Oppdal, Melhus, Orkdal og Surnadal. Med nye både offentlig og private
etableringer i Tynset, vil jeg tro at de også snart seiler langt forbi oss.
Til tross for denne negative opplistinga, så klarer vi å
holde folketallet stabilt. Vi sliter med å nå de målene for befolkningsvekst som
ligger i planverket. Takket være noen sterke industribedrifter som driver
lønnsomt og godt med stabile og motiverte kompetente arbeidsfolk, så er vi Trøndelags
kommune med høyest prosentvis ansatte i industri. Mot alle odds. Likevel kan vi ikke vedta at vi skal opprette
flere industribedrifter.
Næringa vi rår mest med sjøl er reiseliv. Viktig og gir oss nye vekstmuligheter.
Verdensarvstatus er ikke noe vi trenger for oss som bor her, men for å få besøk
hit. Berømmelsen har ikke nådd langt ut over landets grenser og utlendingene er
eksklusive innslag i Kjerkgata nå sommers tid. De som betaler mest for å komme
hit er hyttefolket. Med en inngangsbillett på tre-fire millioner, kommer de seg hit
sjøl og blir deltids rørosinger 20-30 ganger i året i ovale weekender og ferier,
deltar på arrangementene våre, spiser og handler i gata. De kommer hit uten at
vi driver store kampanjer, vi jobber dugnad med boder i gata eller tribuner ved
slegghaugen ekstra for bare dem.
Derfor er det synd for Røros at noen ikke ser
nytten av hyttefolket og sier at det må settes tak på hyttebygginga. Reiseliv er
den eneste næringa vi kan vedta utvikling i, og kommunen kan spille en aktiv rolle
for å få til nye arbeidsplasser. Vi må slippe fram dem som vil få til noe mer. Nytt
badeanlegg i Verket vil gi oss et løft og vi må få det til. Hyttefolket vil bidra
med eiendomsskatt og billetter. Vi må løfte i flokk og bli en ja-kommune.
Ole Jørgen Kjellmark