Reddet av kommuneoverlegen
INNLEGGSFORFATTER: Per Morten Hoff skriver om Helseplattformen og fastlegemodulen i dette debattinnlegget.
Trond Haugan
Per Morten Hoff skriver her om hvordan innføringa av fastlegemodulen ble behandlet i siste kommunestyremøte.
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Etter å ha observert diskusjonen i kommunestyret om Røros skulle bli første kommune til å innføre fastlegemodulen i Helseplattformen, slo det meg at administrasjonen i kommunen må ha glemt at vi har havnet på Robeklista. Jeg fikk en følelse av: «Ære hær´ det er party?» «Skit i pengan lett dem rulle.» Undres også hvorfor orienteringa om fastlegemodulen, ikke sto spesifikt nevnt i innkallinga i henhold til kommunelovens § 11–3.
Stjerne i boka?
Lutfattige Røros ville være først ute med et risikoprosjekt. Har kommunedirektøren ikke fått med seg at Helseplattformen AS, selv har gått ut og sagt at de ikke har tilstrekkelig med midler på plass til å dekke innføringskostnadene. Dette ble uttalt 4.11.24 i Dagens Medisin. Det mangler 80 millioner kroner. Røros skulle altså bruke penger vi ikke har, på å være forsøkskanin. Det gir kanskje stjerner i boka for noen i administrasjonen, men ikke i Kommunalbanken. Vi har mer enn nok gjeld fra før. Det var faktisk litt merkelig at Helseplattformen selv dro fram Røros som en velegnet kommune til å være forsøkskanin for fastlegemodulen. Hvor kom det ifra?
Inngir ikke tillit
Det virket som man heller ikke hadde fått med seg Riksrevisjonens knusende rapport. Sitat: «Helseplattformen truer pasientsikkerheten, gir økte kostnader og reduserer effektiviteten. Løsninga er så kostbar å drifte at det kan kvele sykehusøkonomien i Midt-Norge.»
Kan man overse en slik konklusjon? «Fagfolkene» i administrasjonen uttalte at vi går ikke på før alt er testet, men hvilke ressurser har Røros til å teste fastlegemodulen, om den ikke settes i full drift? Det er kun i full operativ drift at så tungt datasystem kan testes. Programvarespråket i Helseplattformen (MUMPS) ble lansert i 1966. Året da Gjermund Eggen tok tre gull i VM på ski i Oslo. I datasammenheng snakker vi om steinalderen.
Hvem bestemmer?
Kommunedirektøren syntes det var merkelig at kommunestyret skulle ha noe som helst med hvilket dataprogram fastlegene skulle bruke. Hun brukte sak- og arkivsystemet Acos som eksempel. Innkjøp av Acos var jo besluttet av administrasjonen, hvorfor skulle politikerne nå bry seg? Svaret er enkelt, Helseplattformen handler om pasientsikkerhet. Løsninga er dømt nord og ned av Helsetilsynet og Riksrevisjonen. Røros kommune er medeier i Helseplattformen AS, og det er snakk om stor økonomisk risiko. Når vi vet at det blir lengre ventelister, betyr det også at inntektene til legesenteret vil synke. Betalingsløsning er ikke på plass, heller ikke en laboratorie-løsning. Vi trenger ikke dårligere helsestell og det er ikke nå vi skal dra på party. Noen ganger er det dumt og dyrt å være først. La Trondheim teste ut og evaluere løsninga, så kan det bli vår tur. Det var poenget til Per Arne Gjelsvik (V). Selvsagt skal politikerne bry seg om pasientsikkerhet, kommunens økonomi og arbeidsforholdene til våre helsearbeidere.
Reddet av kommuneoverlegen
Men så ble Rørosbefolkningen reddet av kommuneoverlegen. Han var klar på at det ikke ble noen innføring av fastlegemodulen på Røros, før det var medisinsk forsvarlig. Takk! Merk begrepet medisinsk forsvarlig. Der kom makta tilbake til de som har skoene på. Å melde seg frivillig til å bli Kamikazepiloter er dristig, og det blir ikke bedre når man i tillegg må betale for det. Merkelig at SV ikke hadde fått med seg at moderpartiet på Stortinget har fremmet forslag om å skrote hele Helseplattformen.
Støtte til administrasjonen i kommunen syntes viktigere, enn moderpartiets politikk.
Nei til tillitsvalgt?
Tillitsvalgt for legene på Røros, fikk ikke komme til orde, for å opplyse saken best mulig. Her henviste ordfører til kommuneloven, men på feil grunnlag. Vanligvis har tillitsvalgte en høy stjerne hos AP og SV. Så ikke i denne saken. I kommuneloven står følgende: «Representanter for de ansatte har møte – og talerett i folkevalgte organer når de behandler saker som gjelder forholdet mellom de ansatte og kommunen som arbeidsgiver jf. § 13–4 første ledd, første punktum. Fastlegene på Røros er kommunalt ansatte.
Men nå er det en medisinsk faglig vurdering som gjelder når Røros skal innføre Helseplattformen på legesenteret. Det er betryggende for alle parter. Vi havner verken på «wall of fame,» eller «wall of shame. Det tror jeg vi skal være veldig godt fornøyd med.