«Enklere forklart» er Fjell-Ljoms oppsummering av sakslistene ved hjelp av KI.
En del av sakene er orienteringssaker og delegerte vedtak. Disse ble ikke tatt med.
Først formannskapet
Røros kommune behandler søknader om arrangementsstøtte for 2025 i tråd med retningslinjer og kulturstrategien «Med kultur for kultur». I første tildelingsrunde foreslås 168.000 kroner fordelt slik: Røros Folk Festival (12.000), Elden (48.000), Vinterfestspill i Bergstaden (48.000), Røros Barnefestival (20.000), Norgescup Skiskyting (8.000) og Femundløpet (32.000). Søknaden fra Vinterfestivalen ble trukket etter avlysning.
Prioriteringene vektla økonomisk sårbarhet, lokal kulturverdi og klima-/miljøtiltak. Til tross for en 20 % reduksjon i tilskuddsramma sikrer fordelinga fortsatt bredde og kvalitet i kommunens kultur- og arrangementsflora.
Prosjektstøtte
Tilskuddsordninga for prosjektstøtte i Røros kommune er satt i null for 2025 grunnet økonomiske utfordringer, og det er ingen midler tilgjengelig for tildeling. Tre søknader med en samlet sum på 137.000 kroner ble mottatt, men alle er avslått. Ordninga støtter normalt kunst- og kulturprosjekter som fremmer kvalitet og mangfold.
Fritidskulturlivet
Røros kommune fordeler 5.500 kroner i første tildelingsrunde for tilskudd til fritidskulturlivet i 2025: Pinsekirken Røros (3.000 kroner) og Nord-Østerdal Symfoniorkester (2.500 kroner). Brekken IL Ski&trim fikk avslag grunnet ordinær drift. Tilskuddsordninga fremmer inkluderende kulturtilbud i tråd med strategien «Med kultur for kultur». Redusert ramme på 50.000 kroner sikrer midler til senere runder.
Nye retningslinjer for fritidsfondet
Røros kommune reviderer retningslinjene for fritidsfondet 2025 for å sikre at alle barn og unge kan delta i fritidsaktiviteter, uavhengig av økonomi. Fondet, en del av regjeringas fritidserklæring, dekker medlemskontingent og treningsavgift. I 2024 hjalp fondet 56 barn/unge, finansiert med midler fra tilskudd til flyktninger. For 2025 er 200.000 kroner avsatt fra Ren Røros AS og budsjettet. De nye retningslinjene krever samtykkeerklæring fra lag og førstelinjetjenester, forenkler søknadsprosessen og justerer sesongbeskrivelser. Kommunen prioriterer lav terskel for søknad og styrket markedsføring for å nå flere brukere. Fritidsfondet fremmer inkludering og forebygger utenforskap blant barn og unge.
Nye medlemmer til Falkberget-ringen
Tor Espen Aspaas og Randi Borgos har søkt om fritak fra sine verv som styremedlem og varamedlem i Falkberget-ringen. Formannskapet skal behandle søknadene og oppnevne nye medlemmer. Falkberget-ringen, stiftet i 1984, jobber for å fremme interessen for dikteren Johan Falkberget, med styremedlemmer valgt for toårsperioder.
Skjenkebevilling Freddy´s
Røros kommune skal behandle en søknad om skjenkebevilling etter eierskifte for Freddys Diner og Bar. Det innstilles på at Jani restaurantdrift AS innvilges skjenkebevilling for øl, vin og brennevin fram til 30. september 2028, med Jan Erik Indregård og Hasan Inal som henholdsvis styrer og stedfortreder. Bevillinga følger forskriftene for skjenketider og rapporteringskrav. Det er ikke funnet hindringer i søkerens vandel eller egnethet.
Rapport om kommunens eiendommer
Røros kommunes årlige rapport om eiendomsporteføljen viser en bred forvaltning av bygg og boliger som støtter tjenester innen oppvekst, helse, kultur og boliger for vanskeligstilte. Med 177 boliger, inkludert omsorgsboliger, fokuserer kommunen på å redusere vedlikeholdsetterslep og tilpasse tilbudet. Salg av enkelte boliger som Søsterhjemmet og Gubbstenveien, samt "leie til eie"-modeller, bidrar til å optimalisere boligporteføljen.
Bærekraftige tiltak som bergvarme og solenergi implementeres for energieffektiv drift, og nye prosjekter som Ysterhagaen barnehage og legesenter framheves som vellykkede. Samtidig er det behov for oppgradering av eldre bygg, som Glåmos oppvekstsenter.
Kommunen prioriterer planmessighet og tverrfaglige løsninger for bedre boligforvaltning. Langsiktige tiltak, inkludert tjenesteutvikling og tilpasning av boliger til brukernes behov, er avgjørende for å redusere kostnader, sikre vedlikehold og møte framtidige utfordringer.
Rapportering om økonomi
Røros kommune arbeider målrettet for økonomisk bærekraft gjennom politiske prosesser og tett oppfølging av den økonomiske situasjonen. Kommunestyret har gitt formannskapet i oppdrag å identifisere tiltak for innsparing og inntjening, med jevnlig rapportering. Denne saken samler vedtak og dokumenter som støtter arbeidet.
Kommunalsjef Marit Trollerud redegjør for muligheter til å dekke utgifter knyttet til samisk forvaltningsområde og SFO, mens forsker Mads Fjeld Wold presenterer en rapport om kostnader ved tospråklighet i det samiske forvaltningsområdet. Innbyggernes innspill via Robek-prosessen, som en hytteeiers spørsmål om eiendomsskatt og avgifter ved opphør av vinterbrøyting, belyser konkrete konsekvenser av tiltakene.
Kommunens strategi innebærer grundig vurdering av utgifter, fokus på inntektsmuligheter og aktiv dialog med innbyggerne. Målet er å sikre at økonomiske forpliktelser oppfylles uten å kompromittere viktige tjenester og innbyggernes behov, med en helhetlig og langsiktig tilnærming.
Lønns- og innleiekostnader
Røros kommune rapporterer månedlig til formannskapet om lønns- og innleiekostnader for å følge opp vedtak fra tertialrapporten 2024. Desember-rapporten viser økte lønnskostnader fra 2023, hovedsakelig grunnet endringer i årslønn og pensjonsutgifter. Kommunen har innført en restriktiv ansettelsespolitikk, hvor nyansettelser kun godkjennes ved kritisk behov, og ledige stillinger holdes åpne for vurdering av varig endring.
Unngåtte nyansettelser reduserer kostnader, og varige endringer fjernes fra kommende budsjetter. Rapporten viser at kjøp av tjenester, som hjemmebaserte tjenester og BPA, utgjør en betydelig del av kostnadene, framfor tradisjonelle innleietjenester. Kommunens strategi fokuserer på å begrense nyansettelser framfor å redusere eksisterende bemanning, for å oppnå økonomisk bærekraft.
Løpende rapportering gir formannskapet oversikt over personalutgifter, sikrer kontroll over driftskostnader og understøtter kommunens økonomiske mål uten å kompromittere kritiske tjenester.
Planutvalget
Det er to dispensasjonssaker som skal opp til behandling i planutvalget. I tillegg skal man behandle et forslag til detaljregulering for et grustak som tidligere har vært i drift uten å være regulert til formålet.
Dispensasjonsvurdering - fritidsboliger, steinfjøs og veg
Røros kommune skal vurdere en søknad om dispensasjon for tiltak på eiendommen Persvollen, inkludert riving av en seterstue, oppføring av to fritidsboliger og restaurering av et steinfjøs. Tiltakene er i strid med kommuneplanens LNFR-formål og bestemmelser om bevaring av seterbebyggelsens opprinnelige preg. Etter nøye vurdering gis det dispensasjon under tvil for fritidsboligene og steinfjøset, mens etablering av intern veg avslås.
Fritidsboligene oppfyller ikke fullt ut kravene til opprinnelig preg, men tiltakene vurderes å være i tråd med tidligere tillatelser fra 2014. Steinfjøsets restaurering anses som positiv for kulturmiljøet. Søker har ikke dokumentert nødvendig lysinnslipp og avfallshåndtering i henhold til TEK 17, men kommunen aksepterer tidligere standarder.
Fordelene, som ivaretakelse av kulturmiljøet og bruk av setervollen, veies mot ulempene ved avvik fra planverket. Landbrukskontoret og byantikvaren har uttrykt bekymring for kultur- og jordvernhensyn, men kommunen konkluderer med at tiltakene samlet sett styrker områdets bruk og vedlikehold. Tiltaket godkjennes med krav om oppfyllelse av dokumentasjonskrav for avfall og lysinnslipp.
Dispensasjonsvurdering - gbnr. 132/534 - Femundsveien 164
Røros kommune skal behandle en søknad om dispensasjon for tilbygg til fritidsbolig på eiendommen Femundsveien 164, som ligger i LNF-område og innenfor 100-meterssonen til Håelva, et vernet vassdrag. Dispensasjon gis for et tilbygg på 30 m², plassert bak eksisterende fritidsbolig for å redusere visuell og miljømessig påvirkning. Tiltaket oppfyller moderne krav til vann og avløp, samt standardheving.
Statsforvalteren uttrykte bekymring for samlet belastning i området og påvirkning på friluftsliv og naturmangfold, men kommunen vurderte tiltaket som hensiktsmessig plassert og tilpasset lokal byggeskikk. Fordelene, inkludert forbedret bruk av eiendommen og bevaring av friluftsområdets tilgjengelighet, veier opp for ulempene knyttet til økt bebyggelse.
Tiltaket anses som en nødvendig oppgradering uten vesentlig tilsidesettelse av hensynene bak arealformålet og byggeforbudet. Kommunen understreker at tiltaket ikke påvirker dyrkbar jord og at miljøtiltak som kantsonesikring kan implementeres. Dispensasjon gis under forutsetning av at tiltaket holder seg innenfor retningslinjene i kommunedelplanen.
Forslag til detaljregulering for Rødbekkegga masseuttak
Røros kommune har mottatt forslag til detaljregulering for Rødbekkegga masseuttak, fremmet av Feragen Maskin AS. Planen omfatter en utvidelse av et eksisterende masseuttak i Hådalen, cirka 8 km fra Røros sentrum, for å sikre langsiktig tilgang til sand- og grusressurser. Området har tidligere vært sporadisk i drift uten reguleringsplan. Planforslaget avviker fra kommuneplanens arealdel ved å inkludere LNF-områder, men sikrer at uttaket reguleres med strenge krav til drift og avslutning.
Utvidelsen dekker 260 dekar, hvorav 188 dekar reguleres til råstoffutvinning. Området har ressurser av høy kvalitet og anses avgjørende for å dekke lokale behov for byggematerialer, med en forventet etterspørsel på 100.000–150. 000 m³ årlig. Samfunnsnytte som kortere transportavstander og økt lokal selvforsyning veier tungt, til tross for betydelige miljøkonsekvenser, inkludert tap av kvartærgeologiske formasjoner og risiko for rødlistede arter.
Forslaget inkluderer buffersoner og revegeteringstiltak for å redusere miljøpåvirkning. Kommunedirektøren anbefaler at reguleringsplanen legges ut til offentlig høring for videre innspill, med mål om bærekraftig ressursforvaltning og balanse mellom samfunnsbehov og miljøhensyn.
Valgutvalget
Røros kommune forbereder gjennomføringa av Stortings- og Sametingsvalget 2025 med forslag til effektivisering og sikring av valget. Kommunedirektøren foreslår å redusere antall stemmekretser fra tre (Røros, Glåmos, Brekken) til én sentralisert krets i Verket Røros, med åpningstid kl. 10–19 på valgdagen 8. september. Dette tiltaket følger ny valglov som trådte i kraft 1. mai 2024 og skjerper kravene til universell utforming, samtidig som det reduserer kostnader og risiko for avvik. For å kompensere foreslås forhåndsstemmedager i Glåmos og Brekken.
Effektiviseringstiltak inkluderer manuell og maskinell opptelling, redusert bemanning og færre valglokasjoner, noe som gir anslåtte besparelser på 40.000–50. 000 kr. Kommunedirektøren vil få delegert ikke-prinsipielle oppgaver som oppnevning av stemmemottakere og distribusjon av valgmateriell. Fristen for å bestille manntall settes til 8. august 2025.
Tiltakene forventes å sikre universell tilgjengelighet og økt valgsikkerhet, men kan medføre risiko for redusert valgdeltakelse i tidligere stemmekretser. Dette søkes motvirket gjennom god informasjon og tilrettelegging.