Sprengkaldt fredag:
Dette gjør kulda med bilen din
VINTER: I vanlige vintertemperaturer mellom null og minus ti grader viser NAFs elbiltester at det er lurt å regne med at du kommer 20 til 30 prosent kortere med elbilen enn det du gjør i sommervarmen. Når gradestokken kryper ned til 20 minus og mer, vil rekkeviddetapet bli enda større.
NAF
Når nettene blir lange og kulda setter inn, da minimeres rekkevidda kraftig på din bil.
I løpet av uka er det meldt kaldvær over store deler av Sør-Norge.
Fredag morgen ble det målt -37 grader på Røros lufthavn.
– I så kaldt vær må du regne med nær en halvering av rekkevidda på elbilen din, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Når gradestokken viser mellom null og ti minusgrader må man regne med en redusert rekkevidde på mellom 20 og 30 prosent. Det viser NAFs elbiltester.
Sødal råder elbilistene om å planlegge for et ekstra ladestopp når det er kaldt om vinteren. Han kommer samtidig med et tips for å bruke kortere tid på ladestasjonen.
– For å komme raskere av gårde og gi plass til andre strømtrengende bilister, er det lurt å bruke forvarming av batteriet om bilen din har den funksjonen, sier Sødal.
Ikke bare problemer med el-bil
I en pressemelding fredag morgen opplyser NAF at den hyppigste årsaken til at de må rykke ut med veihjelp er tomt startbatteri.
- Nå går vi inn i en periode med spesielt kaldt vær og da er det viktig at startbatteriet er oppladet, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.
Han kommer med et tips til hva man kan gjøre for å ikke have i denne situasjonen.
- Vi anbefaler at du skaffer seg en batterilader og sørger for at bilens batteri er toppladet. Det er spesielt viktig dersom bilen stort sett brukes til småkjøring, fordi forbruket på disse turene ikke rekker å veie opp hvor mye batteriet lades, sier Svendsen.
Slik får du lengst rekkevidde på elbilen om vinteren
Kjørestil
Din egen kjørestil påvirker rekkevidden mye. Derfor er det lurt å kjøre økonomisk for å spare strøm. Unngå brå akselerasjon, hold jevn fart og slipp gassen tidlig istedenfor å måtte bremse hardt. Her hjelper det å ha blikket festet langt fram slik at du har god oversikt over trafikken og kan planlegge jevnest mulig hastighet.
Forvarming
Skru på varme på klimaanlegget før avreise, mens bilen fortsatt er koplet til laderen. Oppvarmingen av kupé og batteri skjer da ved hjelp av strøm fra strømnettet, istedenfor at batteriet tappes i starten av kjøreturen. Mange biler har også mulighet til å forvarme batteriet før kjøring. Batteriet presterer dårligere i kulda, og det krever mye energi å varme det opp. Du sparer rett og slett strøm, og dermed også rekkevidde på å varme opp kupeen og batteriet før du kjører av gårde.
Kjør i eco-modus
Elbiler har ulike kjøremoduser, og bilen bruker mindre strøm om du velger bilens eco-program. Noen biler har begrensninger på klimaanlegget og andre funksjoner når eco-modus er påskrudd, mens andre kun hjelper deg med ikke å være for hard på gasspedalen. Du bør lære deg hva eco-programmet gjør på din bil.
Klimaanlegg
Klimaanlegget er blant funksjonene som trekker mest strøm av komfort-funksjoner. Vi sier ikke at du skal skru av klimaanlegget, for det trenger du for å ha det godt på kjøreturen. Imidlertid er det lurt å være bevisst på hvor varmt du egentlig trenger å ha det. Setevarme og rattvarme krever betydelig mindre strøm enn klimaanlegget.
Dekktrykk
Det er viktig å ha riktig trykk i dekkene på bilen din. Da ruller de lettest og strømforbruket blir mindre. Riktig dekktrykk er også viktig for trafikksikkerheten.
Med eller uten skiboks
Kjører du med takboks på bilen øker forbruket med rundt 10 prosent. Det er derfor økonomisk og gir elbilen bedre rekkevidde om takboksen kun brukes når du faktisk trenger den, og ikke lar den være permanent på.
Kjørerute
Dersom du kan unngå motorvei og heller velge en rute med lavere hastighet, vil du spare strøm.