Fjell-Ljom bruker KI til å oppsummere sakene til møtene.
Formannskapet
Fradeling av eiendom
Røros kommune har mottatt en søknad om fradeling av en utmarksteig på 172 daa fra driftsenheten Tyvold søndre (GID 155/2). Formålet er å legge tilleggsarealet til naboeiendommen Tyvold nordre (GID 155/5), som eies av samboeren til en av søkerne. Fradelinga vurderes som forsvarlig med hensyn til arealvern og driftsmessige løsninger, og kommunedirektøren anbefaler å gi samtykke i henhold til jordloven §§ 1 og 12.
Driftsenheten Tyvold søndre består av jordbruksareal, skog og utmark. Eiendommen har vært ubebodd siden 2023, og eierne ønsker å selge gården. De søker å fradele teig 3, som inneholder en skogsbu og et uthus, for å sikre at den forblir i familiens eie gjennom samboerens eiendom. Tyvold nordre har ingen utmarksteig i dette området, og fradelinga vil styrke brukets ressursgrunnlag.
Fradelinga vil redusere Tyvold søndres areal, men ikke svekke eiendommens funksjon som odlingsjord eller dens evne til drift. Begge eiendommene vil fortsatt være selvstendige landbrukseiendommer med tilhørende rettigheter. Søknaden vurderes i tråd med jordlovens krav om å sikre langsiktig bruk av arealressurser.
Kommunedirektøren anbefaler godkjenning med vilkår, inkludert at fradelt teig må tillegges en annen landbruksenhet og få eget matrikkelnr. Saken har ingen konsekvenser for natur, klima eller miljø, da arealformålet forblir uendret. Kjøper må søke konsesjon for å overta teigen.
Partistøtte
Røros formannskap skal fordele kommunens partistøtte for 2025, med en total ramme på 70 000 kroner. Støtten fordeles etter partiloven, som fastsetter at kommuner skal finansiere de folkevalgte gruppene i kommunestyret forholdsmessig etter deres oppslutning ved siste valg.
I Røros videreføres en fordelingsmodell fra 2006, hvor 9/10 av støtten går til stemmestøtte (fordelt etter antall stemmer i 2023-valget), og 1/10 gis som grunnstøtte til partier med minst 4 % oppslutning eller én kommunestyrerepresentant.
Partistøtten for 2025 beregnes ut fra kommunevalget i 2023 og gjelder fram til neste valg i 2027. Midlene dekkes innenfor rammen til Stab og støtte, ansvar 1001, og har ingen konsekvenser for natur, klima eller miljø.
Eierskapsmelding 2023 – Røros kommune
Røros kommune har vedtatt eierskapsmeldinga for 2023, som gir en oversikt over kommunens eierinteresser i selskaper og retningslinjer for forvaltning av disse. Formålet med eierskapsmeldinga er å sikre strukturert oppfølging av kommunens eierskap og sørge for god styring og kontroll.
Kommunen har eierandeler i flere selskaper, blant annet Ren Røros AS, Røros Tomteselskap AS, Optimus AS, Verket Røros AS, Røros Vekst AS, Røros Slakteri AS, FIAS AS, Visit Røros og Østerdalen SA og flere interkommunale selskaper.
Hovedtiltak i 2025:
Dialog og oppfølging: Kommunen skal opprettholde tett dialog med selskapene for å sikre at de driver i tråd med kommunens eierpolitikk og etiske retningslinjer.
Eiermøter og orienteringer: Noen selskaper vil bli invitert til å holde en statusgjennomgang for kommunestyret.
Revisjon og evaluering: Flere selskaper må revidere eller oppdatere etiske reglementer for å sikre forsvarlig og bærekraftig drift.
Kapital og utvikling: Kommunen skal følge opp behov for ny kapital i selskaper som FIAS (avfallshåndtering) og arbeide for økt bruk av lokalprodusert mat, særlig gjennom Røros Slakteri.
Økonomi og bærekraft: Røros kommune forvalter store verdier gjennom eierskap, med en balanseført verdi på 33,4 millioner kroner. Bevisst og systematisk forvaltning er avgjørende for å sikre at kommunens midler brukes effektivt.
Kommunen stiller krav til bærekraftsrapportering i selskapene for å sikre grønn omstilling og ansvarlig drift. Eierskapsmeldinga vurderes som et viktig verktøy for god styring og eierskapsforvaltning.
Oppfølging av politiske vedtak 2024
Kommunestyret tar rapporten om oppfølging av politiske vedtak for 2. halvår 2024 til orientering. Rapporten gir en oversikt over kommunedirektørens arbeid med å gjennomføre vedtak fattet i formannskapet og kommunestyret. Status på oppfølginga kan leses i en webversjon, med en eksport som vedlegg.
Rapporteringa skjer halvårlig, og bygger videre på tilsvarende rapport fra september 2024. Ikke alle vedtak er inkludert – kun de som krever oppfølging av kommunedirektøren og hennes administrasjon. For oppdatert informasjon om arealplaner, oppfordres folkevalgte til å bruke arealplaner.no.
Politiske prosesser for økonomisk bærekraft
Kommunestyret vedtok 05.12.2024 at formannskapet skal følge den økonomiske situasjonen tett, vurdere innsparingstiltak og rapportere tilbake. Saken behandles løpende i formannskapet og samler relevante dokumenter og vedtak knyttet til økonomisk bærekraft.
Den 13.02.2025 besluttet kommunen å delta i KS sitt nettverk for bærekraftig kommuneøkonomi, med deltakelse fra politisk ledelse og opposisjonen.
I møtet 13.03.2025 vil det gis en orientering om kommunal eiendomsforvaltning, drift og vedlikehold (FDV), inkludert bruk av LAFT-systemet, planlagt vedlikehold og strategier for framtidig bygningsforvaltning.
Planutvalg
Tre klager
Røros kommune har mottatt tre klager på reguleringsplanen for Ysterhagaen barnehage, vedtatt 12. desember 2024. To av klagene kommer fra verger for beboere ved Øverhagaen bosenter (TFF), som mener planen ikke tar tilstrekkelig hensyn til beboerne. De viser til bekymringer knyttet til veg, parkering og tap av grøntområder. Den tredje klagen kommer fra eierne av Ysterhagaveien 17, som ønsker skjermingstiltak og en annen plassering av innkjøringa til parkeringsområdet o_P2.
Statsforvalteren opphevet det opprinnelige vedtaket grunnet manglende utredning av konsekvensene for bosenteret. Kommunen gjennomførte derfor en ny behandling, inkludert en medisinskfaglig vurdering, endringer i atkomst, reduksjon av parkeringsareal og krav om skjermingstiltak. Etter en ny begrenset høring ble planen vedtatt på nytt, men påklaget igjen.
Kommunedirektøren vurderer at klagene ikke bringer inn nye momenter utover det som allerede er behandlet i tidligere runder. Videre dialog og tilpasninger i utbyggingsfasen kan bidra til å finne løsninger, men det anbefales ikke å gjøre ytterligere endringer i reguleringsplanen. Klagen gis heller ikke utsettende virkning, da de omtvistede tiltakene kan reverseres senere. Saken oversendes nå Statsforvalteren for endelig behandling.
Klage på hytte
Røros kommune har behandlet en klage på dispensasjon for et tilbygg til fritidsboligen «Strandstuggu» på Femundsveien 164 (gbnr. 132/534). Den 23. januar 2025 ga kommunen dispensasjon fra både arealformålet LNFR og byggegrensa mot vassdrag for et tilbygg på 30 m², etter en lengre prosess for å redusere tiltakets påvirkning på området. Statsforvalteren i Trøndelag påklagde vedtaket 14. februar, med begrunnelsen at det ikke er kommet nye argumenter som endrer deres syn.
Tiltakshaver argumenterer for at den eksisterende hytta på 37 m² er for liten og lite brukervennlig etter dagens standard, særlig med tanke på samlinger med familie og barnebarn. Videre understrekes det at tilbygget er plassert lenger bort fra elvebredden, med minimal påvirkning på naturen og lite sjenanse for padlere. Tiltakshaver mener det er urimelig å nekte utbygging av denne hytta når området allerede har flere større hytter.
Kommunedirektøren anbefaler å opprettholde vedtaket fra 23. januar, da klagen ikke inneholder nye momenter. Saken sendes nå til Statsforvalteren for endelig behandling, og eventuelt videre til Kommunal- og distriktsdepartementet dersom det oppnevnes en settestatsforvalter.
Sollirabben
Røros kommune har mottatt forslag til detaljregulering for Sollirabben (PlanID 20230001), utarbeidet av Norconsult Norge AS på vegne av grunneier Jørund Gullikstad. Planen legger til rette for etablering av 13 nye hyttetomter i et eksisterende hyttefelt på Hånesåsen, sørvest for Røros sentrum.
Planforslaget har vært på offentlig høring, og det er mottatt 10 innspill, hovedsakelig knyttet til utnyttelsesgrad og byggehøyder. Det har ikke kommet innsigelser, men Statsforvalteren har anbefalt å inkludere krav om bevaring av naturtomt, noe kommunen har tatt til følge. Myrområdet i planområdet blir regulert til grønnstruktur for å ivareta naturmiljøet.
Flere innspill har etterlyst en enhetlig regulering av bygningsareal for å opprettholde områdets harmoniske preg. Kommunen vurderer den foreslåtte utnyttelsesgraden på 15–20 % BYA som moderat og i tråd med utviklinga av liknende hytteområder. Byggehøydene justeres noe, blant annet for én tomt (FBF15) hvor mønehøyden reduseres etter nabomerknader.
Planen anses å være i samsvar med kommunedelplanen for Røros sentrum og nasjonale føringer for fortetting av eksisterende fritidsbebyggelse. Kommunedirektøren anbefaler at planforslaget vedtas, da det legger til rette for en balansert utvikling av hytteområdet med hensyn til landskap, natur og miljø. Saken går nå til sluttbehandling i kommunestyret.
Administrasjonsutvalget
Administrasjonsutvalget vil i møtet motta orientering om arbeidet med heltidskultur og sykefravær fra Kommunedirektør Kjersti Forbord Jensås.
Valgutvalget
Nytt varamedlem
Råd for personer med nedsatt funksjonsevne trenger et nytt varamedlem for resten av perioden 2023–2027. Kjell Engan gikk opp som fast medlem 19. september 2024, og derfor må Valgutvalget utnevne en ny vararepresentant. Rådet er sammensatt av både politikere og representanter fra funksjonshemmedes organisasjoner, med hensikt å ivareta interessene til personer med ulike funksjonsnedsettelser.
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) Trøndelag har foreslått to kandidater: Anna Charlotta Söderhjelm Li og Ingerd Sandvik. Kommunedirektøren foreslår at én av disse velges som varamedlem for å sikre at rådet fortsetter å ha nødvendig bredde og representasjon.
Røros Vekst
Røros kommune skal innstille et nytt styremedlem til Røros Vekst AS, med virkning fra generalforsamlinga i 2025. Kommunen er eier eller medeier i flere selskaper, og har ansvar for å velge eller innstille representanter til styrene i disse selskapene. Valgutvalget har fått oppgaven med å innstille en kandidat til styret i Røros Vekst AS.
I 2024 ble Atle Femundshytten valgt som styremedlem for ett år, og hans periode utløper i 2025. Kommunen legger stor vekt på å velge kandidater med relevant kompetanse, som kan bidra til god selskapsstyring og ivaretakelse av kommunens investeringer. Valget av styremedlemmer er viktig for å sikre at Røros Vekst AS utvikler seg i ønsket retning og oppnår de målene kommunen har satt for eierskapet.
Valgkomiteer
Røros kommune skal innstille nye medlemmer til valgkomiteene for tre selskaper: Røros Kurs- og Konferansesenter AS (RKK AS), Verket Røros AS og Optimus AS. Kommunen har eierskap eller medeierskap i disse selskapene og er derfor ansvarlig for å utnevne representanter til styrene og valgkomiteene. Valgkomiteene spiller en viktig rolle i å sikre at styrene har nødvendig kompetanse og ivaretar kommunens eierinteresser.
For RKK AS, som ikke har en vedtektsfestet valgkomite, har kommunen etablert en egen valgkomite bestående av tre medlemmer med tre års tjenestetid. Ett medlem er på valg hvert år for å sikre kontinuitet. Kommunen innstiller en ny representant til valgkomiteen for perioden fram til 2028, samt en leder for ett år.
For Verket Røros AS, som har en vedtektsfestet valgkomite, skal kommunen innstille to medlemmer og en leder. Valgkomiteen består av tre personer, hvor ett medlem er på valg hvert år. For å gjenopprette den opprinnelige syklusen, foreslås det at én representant får tjenestetid til 2026 i stedet for 2025.
For Optimus AS, som også har en vedtektsfestet valgkomite, innstiller kommunen to medlemmer for en periode på to år, samt en leder for ett år.
Kommunen legger stor vekt på å velge kandidater med relevant kompetanse, som kan sikre en god strategisk utvikling av selskapene. Dette er viktig for å forvalte fellesskapets midler og sørge for at selskapene drives i tråd med kommunens eierpolitikk og målsettinger.