– Begikk Røros kommune en Meråker Bruk light?
KJØPES OG SELGES: Innleggsforfatteren påpeker at det ikke er veldig mange år siden det var viktig for Røros kommune å kjøpe Reiselivets hus, mens det nå er viktig for kommunen å selge Reiselivets hus.
Marit Langseth (arkivfoto)
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Reiselivets hus er i ferd med å bli selve symbolet
på dårlig økonomisk styring i Røros kommune. I 2019 kjøpte kommunen eiendommen.
Begrunnelsen for kjøpet var:
«Kommunen ser det som en del av sin
samfunnsoppgave å tilrettelegge for best mulig vilkår for en målrettet
utvikling og aktivitet i sentrum.»
Når ble det å erverve eiendommer en
oppgave for kommunen? Ville utviklingen av sentrum blitt dårligere om det var
en privat kjøper? Prisen for å leke eiendomsutvikler var sju millioner kroner
pluss omkostninger.
I tillegg gav kommunen bort sin eierandel til selskapet
som opprinnelig eide bygget. Vi snakker altså om en total kostnad på cirka 8,4
millioner. Merkelig nok var det en lukket budrunde. Markedsverdien den gang som i
dag er neppe høyere enn fire-fem millioner kroner.
Begikk Røros kommune en Meråker
Bruk light? Det vil si betalte en saftig
overpris?
Driften av huset ble satt ut til Aircraft Solutions, også det en
kostnad for kommunen, framfor å drifte det selv.
Fulgte ikke premissene
Den høye prisen fra 2019 ble forsvart med at kommunen skulle
selge andre eiendommer. Skjedde det? Nei.
Når man driver på slik, er det ikke så merkelig at det bærer
rett i skammekroken.
Men det slutter ikke her.
Den 12. juni 2023 anbefaler
kommunedirektøren å selge Reiselivets hus. En 180 graders vending. Nå med
begrunnelsen:
«Det er ikke kommunens rolle å drive utleie av næringsarealer
til kommersiell drift, i direkte konkurranse med andre aktører.»
Hvorfor
var ikke det tema i 2019? Hvorfor svidde man av 8,4 millioner på kjøpet
tre år tidligere? Hva slags konsekvensanalyser lå til grunn for investeringen? Var
det et innfall, eller var det en kommunal oppgave å redde daværende eier fra
konkurs?
Den 14. juni skal formannskapet
på nytt diskutere salg av Reiselivets hus. Man skulle ikke tro at kommunen var
blakk, slik man har vinglet og somlet.
Glåmos skole
Når det gjelder nedleggelse av Glåmos skole, virker det som
man har der travelt, selv om det her er snakk om «småpenger» i den store
sammenhengen, men med store konsekvenser for bygda. Nå brukes til og med
dagbøter som argument for at skolen må legges ned raskest mulig.
Til Fjell-Ljom sier kommunedirektøren følgende:
«Det er
veldig tydelig at de generelle økonomiske rammevilkårene for kommunene har fått
forverra situasjonen de siste årene.»
Men kun 16 av 357 kommuner er på Robek-lista. Ingen andre kommuner i
Trøndelag er på Robek. Røros havner igjen i skammekroken, etter all sannsynlighet
i august.
Lettere å skaffe inntekter enn å kutte
Nå er det mye søkelys på sparetiltak, men hvorfor så lite
fokus på inntektssiden?
At man endelig ser ut til å selge noen
eiendommer er bra, men hvorfor stilles det ikke spørsmål om det er andre
eiendommer og aksjeposter som kan selges?
Beredskapssenteret ble dyrt, nærmere
80 millioner. Må kommunen eie bygget? Det er svært vanlig i næringslivet at den
som reiser bygget selger det, og leier det tilbake. Dermed fristilles betydelig
med kapital.
En hel loftetasje på mange hundrede kvadratmeter står tom på
Øverhagaen. Hva med Stamphusveien? I 2017 ble det diskutert i kulissene om
daværende Røros E-verk kunne selge nettdelen. Det ble gjort i mange kommuner
både i Trøndelag og i Innlandet. For flere sammenlignbare kommuner innbragte
det 150-250 millioner kroner. Kommunen kan også selge hele aksjeposten i Ren
Røros og innkassere kanskje nesten en milliard?
Jeg vet absolutt ikke om det er
smart. Saken må utredes, og det er heller ikke likegyldig hvem man selger til,
på grunn av konsesjonskrafta. Dagens eierskap i Ren Røros er ikke spesielt
innbringende for kommunen. Å være en passiv eier er ingen bra situasjon for
noen av partene.
Mitt poeng er at det nå må tenkes ut av boksen. Alle stener må
snus – også på inntektssiden.