«E-post-sjuka» i Røros kommune
TUSEN JULELYS: Nå tennes tusen julelys - og sendes tusen e-poster.
Trond Haugan
Denne uka belyser vi blant annet Røros kommune sin – for mange – merkelige reaksjon overfor henholdsvis Øyvind Grytbak og Trygstad bakeri og konditori fordi de har våget å henge opp utendørs julebelysning på sine egne eiendommer.
I forbindelse med saken har vi naturligvis tatt kontakt med Røros kommune for å få svar på de kritiske spørsmålene som har meldt seg i forbindelse med saken. Beskjeden derfra var at de ikke hadde tid til å stille til intervju, men kunne svare på spørsmål via e-post.
Det er ikke første gang vi har fått det svaret.
Vi har opplevd tidligere i saker der det oppstår kritiske spørsmål overfor Røros kommune, at de ikke har tid til å stille til intervju i saken, men kan svare skriftlig.
At det er mye å gjøre for enhver ansatt i enhver kommune er i stor grad hevet over tvil, men at det blir litt for travelt for lederne til å stille til intervju hver gang pressen ringer med kritiske spørsmål i en sak, blir over tid litt påtakelig.
Man trenger selvfølgelig ikke like det, men det er en del av jobben som administrativ leder i en kommune å være tilgjengelig for pressen, spesielt i saker der kritiske spørsmål melder seg.
Ved å gjemme seg bak e-postadresse@roros.kommune.no bygger de en mur, ikke bare til pressen, men også til befolkninga for øvrig. Det svekker tillitsforholdet, og det fører debatten over i byråkratispråkets premisser, altså så langt unna forståelig norsk som man kan komme.
Og når byråkratene som styrer det aller meste av hverdagen vår får slippe unna å bli konfrontert med de kritiske spørsmålene, er det i ytterste konsekvens en svekkelse av demokratiet.