4,3 millioner til Røros
GLADNYHET: Torbjørn Skei, administrerende direktør i Coop Midt-Norge kommer med en gladnyhet til Rørosingene.
Morten Haugseggen
I år sitter kundene igjen med rekordmye penger etter handling i fjor.
Fredag morgen opplyser Coop Midt-Norge i ei pressemelding at det i år blir utbetalt et rekordstort kjøpeutbytte til medlemmene.
– Vi er stolte over å kunne utbetale et rekordstort kjøpeutbytte på 334 millioner kroner til medlemmene våre. Formålet vårt er å skape medlemsnytte, og medlemmene som eiere er også våre beste kunder, sier administrerende direktør Torbjørn Skei i Coop Midt-Norge i pressemeldinga.
Vekst på over 400 millioner
Av de 334 millionene som Coop Midt-Norge utbetaler i kjøpeutbytte totalt, går 4,3 millioner inn på konto til rørosinger.
– Coop er den norske dagligvarekjeden som er annerledes. Vi tror på deling med våre medlemmer og eiere i Trøndelag og på Helgeland. Hver og en har bidratt til at vi i år igjen kan betale ut et stort og godt kjøpeutbytte, sier Skei.
Coop Midt-Norge sine 131 butikker omsatte til sammen for 8,7 milliarder kroner i 2023. Dette er en vekst på 412 millioner kroner, eller 5 prosent mot året før.
– Vårt fokus har vært på å drive enda mer effektivt, og vi er fornøyde med det som tyder på å bli et godt årsresultat, sier Skei, som legger til at årsresultatet for 2023 først blir klart i april.
Holder seg over minimumssats
I løpet av de siste ti årene har Coop Midt-Norge utbetalt 2.063 millioner kroner i kjøpeutbytte og medlemsfordeler til medlemmene sine. Kjøpeutbyttet overføres til den enkeltes medlemskonto.
Landets 58 samvirkelag har én prosent kjøpeutbytte som minimumssats. Utover dette fastsetter hvert enkelt samvirkelag sitt kjøpeutbytte basert på egne resultater og finansiell soliditet.
– Vår visjon er at det skal lønne seg å velge Coop Midt-Norge, og det er besluttet å videreføre det høye kjøpeutbyttenivået på tre prosent også for 2024. Delingsøkonomi er populært, og det er gledelig at stadig flere ser verdien av å være medlem hos oss. I fjor fikk vi 10.000 nye medlemmer, og de er stort sett i alderen 20–30 år, sier Skei.