Det er nok en gang behov for å komme med et sterkt og tydelig budskap til nasjonale politikere
RØROSBANEN: Kun med Rørosbanen vil vi få en stabil, moderne og framtidsretta jernbaneinfrastruktur i dette landet, skriver varaordfører Christian Elgaaen i dette debattinlegget.
Trond Haugan
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Nok en gang er Dovrebanen stengt i Gudbrandsdalen på grunn
av naturhendelser. Denne gangen er det is og utgravninger ved Otta bru som er
grunnen. Selvfølgelig er dette en svært vanskelig situasjon for alle berørte,
som jeg håper vil løses raskt.
Også denne gangen er det Rørosbanen som redder den
gjennomgående togforbindelsen mellom Østlandet, Trøndelag og Nord-Norge. Vi vet
fra tidligere at kapasiteten her er begrenset både når det gjelder persontog og
godstog. Husk på at det fra august 2023 til mai 2024 var på Rørosbanen gods på
jernbanen ble transportert. Da ble godstogene prioritert, noe som førte til et
svært begrenset persontogtilbud.
Det er derfor nok en gang behov for å komme med et sterkt og
tydelig budskap til nasjonale politikere: Sats på Rørosbanen! Kun på den måten
vil vi få en stabil, moderne og framtidsretta jernbaneinfrastruktur i dette
landet. Rørosbanen må få flere kryssingsspor, elektrifiseres og settes
skikkelig i stand. Da vil kapasiteten for å transportere mer personer og gods
med tog i dette landet øke betydelig. Rørosbanen og Dovrebanen vil da kunne
utfylle hverandre på en god måte, og ikke minst avlaste hverandre ved hendelser.
Det er rett og slett helt nødvendig å satse på Rørosbanen
for å sikre framtidas jernbane i dette landet, og det må gjøres nå.