Kor ska vi reis? Til Norge
Reiselivets hus
Svein Otto Nilsen
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Besøksbidrag vil bidra til å gjøre Norge bedre både for
besøkende og fastboende.
For ikke mange dager siden tok jeg årets første flyreise fra
Tromsø. Her hører du summing på fransk i det du går ut av huset, her står de
besøkende i kø gjennom nabolaget for å komme seg opp på fjellet, og her er hotellprisene
tidvis
høyere enn på Manhattan.
De mange besøkende i Tromsø er resultat av hardt arbeid over
tid fra alle som jobber i reiselivsnæringa, fra politikere og lokalsamfunn som
bidratt til at reiselivet nå er Norges femte største eksportnæring. Som
reiselivsminister gjør det meg både stolt og entusiastisk, for regjeringa vil
satse mer på og styrke denne næringa.
Men da må vi også sammen ta tak i de utfordringene vi har. Vi
ser hvordan det kan være i Lofoten, et av de mest populære reisemålene vi har. Her
finner vi vakre lokalsamfunn med en infrastruktur tilpasset hverdagen, ikke de dagene
og ukene med mest besøk. Resultatet er at lokalbefolkninga ser kreative
parkeringer i nabolaget, søppel som flyter, eller det som verre er – de som ga
opp å finne et toalett og brukte nærmeste hage.
Sånn skal vi ikke ha det. Vi vet jo ut fra våre egne ferier
hvor viktig det er at ting fungerer, at man kommer seg fram, at det er godt
merket – kort sagt, at reiseopplevelsen står i stil med forventningene. Og ikke
minst må lokalbefolkninga få leve sine liv.
Kommuner og deler av næringa har derfor lenge bedt om en
løsning som gjør at de besøkende i større grad bidrar til fellesgodene. Og derfor
har regjeringa foreslått en ordning for besøksbidrag.
Vårt forslag er at hver kommune frivillig kan velge å
innføre en avgift på maks fem prosent av overnattinga, uansett om det er på
hoteller, camping eller Airbnb, som skal være øremerket til bruk på reiselivsrelaterte
fellesgoder. En slik ordning vil gjøre det mulig for kommunene å betale for
flere av fellesskapsgodene, noe som kommer både turister og lokalbefolkninga
til gode.
NHO og hotellene har vært kritiske til forslaget. De mener
at et besøksbidrag vil reversere utviklinga i reiselivet. Det er sterke
påstander som jeg er helt uenig i. Mange av oss er vant til å legge igjen noen
kroner i lokal avgift når vi betaler for hotellet eller Airbnb-leiligheten når
vi er på ferie i Europa, uten at det stopper oss fra å ville dra tilbake.
Så er det noen som spør: Hva med cruiseturistene, hva med
bobilene?
Det finnes muligheter i dagens lovverk til å regulere for
eksempel overnatting med bobiler. Og vi har allerede sagt at neste fase er å se
på hvordan vi kan utforme et besøksbidrag fra cruisevirksomhet. Samtidig ønsker
vi nå å få på plass en løsning som raskt utvider kommunenes verktøykasse, og
som vi raskt kan se resultater av. Fordi det haster.
Nå skal jeg gå igjennom de nærmere 400 høringssvarene på
forslaget. De leses grundig, før vi legger fram det endelige forslaget. Målet
er å sikre at Norge også i framtida er et reisemål i verdensklasse.