– Kan hvem som helst legge ut en underskriftsliste i banken uansett formål?
INNLEGGSFORFATTER: Olav Halvor Megård (Pp)
Marius Haugan Lillegjære
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Som selvoppnevnt ombudsmann for folk flest, nærmer det seg et
dusin henvendelser til undertegnede fra misfornøyde bankkunder i løpet at de
siste to år. Misnøyen har utspring i et skyhøyt rentenivå og en regjering som
heller ikke bidrar til å få verken inflasjon eller rentenivå under kontroll.
Etter hvert begynner det å bli mange lånekunder som sliter
med å få endene til å møtes. Flere av disse valgte å bli kunder «i en bank nær
deg» fordi filialene markedsfører seg som selvstendige lokalbanker. Kundene
blir derfor skuffet når de blir møtt av et tydelig nei til individuelt
tilpassede låneavtaler.
Inntrykket som etterlates er at filialene sitter med
«en hærskare» av kunderådgivere som enten mangler kompetanse, vilje og/eller
som lever i frykt for «represalier» fra konsernet hvis retningslinjene for
utlån avviker fra en fastlåst standard. Det lokale handlingsrommet er en vits
når ansatte sier at de ikke kan endre en låneavtale som følge av sosiale
forhold som for eksempel lav inntekt.
Mitt råd til de som kommer til meg er derfor følgende:
Hvis
du har en lokalt oppnevnt kunderådgiver, så kvitt deg med denne så raskt som
mulig. Sett krav til lokalbanken om å få oppnevnt ny kunderådgiver som sitter
sentralt plassert i Eika. Først da er det mulig å snakke samme språk fordi det
ikke blir mulig å skylde på noen som er plassert lenger opp i systemet. Hvis
banken fortsatt er negativ, skift bank.
Jeg har lagt merke til at forsikringskundene i Eika er
overført til Fremtind. Et selskap som er hovedsamarbeidspartner for
konkurrenten Sparebank 1. Dette skjer omtrent samtidig med at Eika Kreditt
(kredittkort) opphørte, altså et enda smalere tilbud til kundene.
Er dette
starten på slutten for Eika?
Eika Gruppens formål er å styrke lokalbankene ved å være
Norges mest attraktive partner for selvstendige banker. Dette innebærer å sikre
sterke og omsorgsfulle lokalbanker som kan være en drivkraft for vekst
og utvikling for kunder og for lokalsamfunnet. Videre heter det at gruppa også
har en bærekraftsstrategi som skal være en drivkraft for vekst og utvikling i
kommunen.
Jeg regner med at Haltdalen Sparebank er lojal til gruppas
formålsparagraf. Holtålen kommune driver et ambisiøst
utviklingsarbeid/tilrettelegging for å møte innbyggernes behov i dag og for
framtida. Eksempler på dette er bygging av 24 omsorgsboliger, salg av
tomteareal til privat aktør for utbygging av enkle boliger for salg, og så videre. Et
annet eksempel er sikring av overlevelse for Ålen senter gjennom etablering av
en lavpriskjede i et nytt forretningsbygg. Holtålen kommune hadde Haltdalen
Sparebank som hovedbankforbindelse inntil for et par år siden, da en anbudsrunde
viste at kommunen kom bedre ut med en annen aktør i bankmarkedet.
Det må i hvert fall være lov å spørre om hva som er bankens
holdning til kommunens politikk når det legges ut underskriftslister i bankens
lokaler for å gjøre det så vanskelig som mulig for våre folkevalgte å sikre en
overlevelse for Ålen senter. Det samme skjedde med underskriftslista mot en ny
og forbedret fylkesveg 30. Kan hvem som helst legge ut en underskriftsliste i
banken uansett formål?
Jeg ser at banken fremdeles har et lokalt styre, og det
leder naturlig til spørsmål om bankens styre har rutiner for å godkjenne
utlegging av underskriftslister? Hvis ikke betyr det at hvem som helst, for eksempel en «vidløftig ansatt» kan ta seg til rette å påføre stor skade på bankens
renommé.