– Kan hvem som helst legge ut en underskrifts­liste i banken uansett formål?

INNLEGGSFORFATTER: Olav Halvor Megård (Pp)
Publisert

Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Som selvoppnevnt ombudsmann for folk flest, nærmer det seg et dusin henvendelser til undertegnede fra misfornøyde bankkunder i løpet at de siste to år. Misnøyen har utspring i et skyhøyt rentenivå og en regjering som heller ikke bidrar til å få verken inflasjon eller rentenivå under kontroll.

Etter hvert begynner det å bli mange lånekunder som sliter med å få endene til å møtes. Flere av disse valgte å bli kunder «i en bank nær deg» fordi filialene markedsfører seg som selvstendige lokalbanker. Kundene blir derfor skuffet når de blir møtt av et tydelig nei til individuelt tilpassede låneavtaler.

Inntrykket som etterlates er at filialene sitter med «en hærskare» av kunderådgivere som enten mangler kompetanse, vilje og/eller som lever i frykt for «represalier» fra konsernet hvis retningslinjene for utlån avviker fra en fastlåst standard. Det lokale handlingsrommet er en vits når ansatte sier at de ikke kan endre en låneavtale som følge av sosiale forhold som for eksempel lav inntekt.

Mitt råd til de som kommer til meg er derfor følgende:

Hvis du har en lokalt oppnevnt kunderådgiver, så kvitt deg med denne så raskt som mulig. Sett krav til lokalbanken om å få oppnevnt ny kunderådgiver som sitter sentralt plassert i Eika. Først da er det mulig å snakke samme språk fordi det ikke blir mulig å skylde på noen som er plassert lenger opp i systemet. Hvis banken fortsatt er negativ, skift bank.

Jeg har lagt merke til at forsikringskundene i Eika er overført til Fremtind. Et selskap som er hovedsamarbeidspartner for konkurrenten Sparebank 1. Dette skjer omtrent samtidig med at Eika Kreditt (kredittkort) opphørte, altså et enda smalere tilbud til kundene.

Er dette starten på slutten for Eika?

Eika Gruppens formål er å styrke lokalbankene ved å være Norges mest attraktive partner for selvstendige banker. Dette innebærer å sikre sterke og omsorgsfulle lokalbanker som kan være en drivkraft for vekst og utvikling for kunder og for lokalsamfunnet. Videre heter det at gruppa også har en bærekraftsstrategi som skal være en drivkraft for vekst og utvikling i kommunen.

Jeg regner med at Haltdalen Sparebank er lojal til gruppas formålsparagraf. Holtålen kommune driver et ambisiøst utviklingsarbeid/tilrettelegging for å møte innbyggernes behov i dag og for framtida. Eksempler på dette er bygging av 24 omsorgsboliger, salg av tomteareal til privat aktør for utbygging av enkle boliger for salg, og så videre. Et annet eksempel er sikring av overlevelse for Ålen senter gjennom etablering av en lavpriskjede i et nytt forretningsbygg. Holtålen kommune hadde Haltdalen Sparebank som hovedbankforbindelse inntil for et par år siden, da en anbudsrunde viste at kommunen kom bedre ut med en annen aktør i bankmarkedet.

Det må i hvert fall være lov å spørre om hva som er bankens holdning til kommunens politikk når det legges ut underskriftslister i bankens lokaler for å gjøre det så vanskelig som mulig for våre folkevalgte å sikre en overlevelse for Ålen senter. Det samme skjedde med underskriftslista mot en ny og forbedret fylkesveg 30. Kan hvem som helst legge ut en underskriftsliste i banken uansett formål?

Jeg ser at banken fremdeles har et lokalt styre, og det leder naturlig til spørsmål om bankens styre har rutiner for å godkjenne utlegging av underskriftslister? Hvis ikke betyr det at hvem som helst, for eksempel en «vidløftig ansatt» kan ta seg til rette å påføre stor skade på bankens renommé.

Powered by Labrador CMS