Krever mer kollektiv-midler fra staten:

– Må bidra med et nasjonalt økonomisk løft

Guri Heggem, Nestleder hovedutvalg Samferdsel, SP, i fylkeskommunen og Ole Herman Sveian, Gruppeleder for Senterpartiet i Trøndelag
Publisert

Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Når vi verken kan eller skal kjøre bil, er kollektivtrafikken avgjørende for at vi skal kunne arbeide og bo – der vi vil – i hele Trøndelag. Kollektivtrafikken er en grunnleggende del av vår offentlige infrastruktur, hver dag året rundt. Da må vi også som nasjon sørge for at dette tilbudet både er bærekraftig og rettferdig. 

En grunnleggende del av samfunnet

Kollektivtransporten er en bærebjelke i vårt samfunn. Kollektivtrafikken tar deg til og fra jobb og skole, ferie og helgebesøk i hele Trøndelag. Kollektivsystemet vårt omfatter bussruter, bestillingstransport, skoleskyss og flere andre løsninger som gjør at du kan flytte deg fra et sted til et annet.

Mange lokalsamfunn er avhengige av fylkeskommunale ferge- eller båtruter. I Trøndelag har vi mange fergesamband, både ut til øysamfunnene og over fjordarmer. Dette rutetilbudet er avgjørende for bosetting og næringsutvikling, og ikke minst; sikre at innbyggerne får hjelp når de trenger det som mest.

Gjennom samarbeidet mellom kommunen, fylket og staten i Byvekstavtalen, ser vi at når vi øker finansieringa av kollektivtilbudet, vil flere bruke det. Når resultatene er så gode i våre mest sentrale strøk, bør det brukes som en inspirasjon for å få til gode løsninger også utenfor byvekstavtaleområdene.

Kollektivtrafikken er avgjørende viktig i vår nasjonale strategi for å redusere klimagassutslipp. Det er et uttalt mål å ha et så høyt kollektivtilbud som mulig, med lavest mulige billettpriser, for å fremme overgangen fra bil til kollektive reisemåter. Jo flere som tar buss og setter igjen bilen enten hjemme eller på en pendlerparkering, er bra for kloden. Et velfungerende kollektivtilbud er like viktig i fredstid som i kriser, vi må kunne stole på at systemet fungerer også når vi har størst behov for det.

Kollektivtilbudet koster – hvem tar regninga?

Kollektivtilbudet i fylkene er satt ut på anbud med jevne mellomrom. I år har Trøndelag fylkeskommune en opprinnelig plan om å gå gjennom og utlyse nye anbud for busstilbudet i regionene våre. Dette har vi nå satt på vent ved å utløse opsjonene som ligger i dagens avtaler. Kostnadsøkninga som vi har sett de siste årene i denne sektoren har vært ekstremt stor:

– Generell prisvekst: stor økning i kostnader knyttet til drivstoff, vedlikehold og lønn

– Investeringer i ny teknologi: omlegging til fossilfri drift av busser og ferger er svært krevende både mht. infrastruktur og materiell

– Digitalisering: investeringer i billettsystemer, trafikkstyring og reiseplanlegging.

Skal vi i Trøndelag opprettholde dagens tilbud, uten noen som helst forbedring eller økning av tilbudet, må vi bruke mere penger. Dette er midler som vi enten må ta fra andre tjenesteområder eller finansiere ved å låne mer penger. Det er store summer det er snakk om; 50–80 millioner hvert år er et grovt, men forsiktig anslag.

Det er avgjørende at disse tilbudene ikke blir nedprioritert i en stram budsjetthverdag. Men med dagens økonomiske rammer for fylkeskommunen, har vi ingen mulighet til å klare omstillinga til et bærekraftig kollektivtilbud. Vi mener derfor at staten må bidra med et nasjonalt økonomisk løft ved å styrke rammeoverføringene til fylkeskommunen tilsvarende kostnadsøkninga vi har på å drifte kollektivtilbudet vårt. Det er avgjørende at vi investerer i kollektivtransporten også utenfor byvekstområdet. Dette er ikke bare en investering i infrastruktur, vi sikrer også en rettferdig og bærekraftig utvikling i våre lokalsamfunn i hele Trøndelag.

Powered by Labrador CMS