Seks år med uavbrutt vekst for Fjell-Ljom:
– Viser at vi er viktige for folk
ØKER FORTSATT: Fjell-Ljom fortsetter veksten i opplag for sjette år på rad. F.v. Morten Haugseggen, Trond Haugan, Ingrid Hemming, Henrik Langgård, Eva Haukdal og Liv Maren Mæhre Vold. Foran: Marius Haugan Lillegjære og Eli Marie Jensen.
Ingrid Hemming
Landslaget for lokalaviser (LLA) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la tirsdag fram nye opplagstall for hele avisbransjen.
I Trøndelag er Fjell-Ljom igjen en av opplagsvinnerne. Lokalavisa vokste med til sammen 48 nye abonnenter i andre halvår 2024, ei økning på fem prosent. Totalt er økninga i hele 2024 på 142 abonnenter.
Opplagstallene deles inn i kategoriene heldigitale abonnenter, komplett-abonnenter og løssalg av papiravisa.
For heldigitale abonnenter er økninga i andre halvår 2024 på sju prosent, mens det er en nedgang i antall komplett-abonnenter på to prosent. Kanskje mest oppsiktsvekkende er utviklinga i løssalget, som viser ei økning på hele 16 prosent.
Etter nok et halvår med positiv utvikling i opplagstallene, har nå Fjell-Ljom seks år med uavbrutt vekst. Siden utgangen av 2018, er den totale økninga på 869 abonnenter – eller 41,1 prosent.
Settes pris på
Redaktør og daglig leder Liv Maren Mæhre Vold er naturlig nok veldig godt fornøyd med tallene som er presentert.
– Dette viser at leserne setter pris på en lokalavis som er til stede der det skjer, og samtidig er i stand til å ta tak i vanskelige og kontroversielle saker. Det er ikke bare noe vi tror. Dette er noe vi vet, basert på alle tilbakemeldingene vi hører fra folk. De verdsetter å ha ei lokalavis som ikke er mørkredd og som tør å konfrontere lokale makthavere både på politisk og administrativt nivå med vanskelige, men viktige spørsmål når det er nødvendig – på innbyggernes vegne. Samtidig fortsetter vi å dekke de sakene som er viktige for leserne våre, fra kultur og idrett til folk og næringsliv, sier hun.
Men selv om tallene er hyggelige, er redaktøren stadig utviklingsorientert.
– Er det én ting vi vet, så er det at vi opererer i et veldig lite område med veldig tøff konkurranse. De andre aktørene vi deler dekningsområde med har store og meget ressurssterke organisasjoner i ryggen. Da er det avgjørende at vi, som den lille og uavhengige lokalavisa, er sabla gode på å utvikle både innholdet vårt og plattformene våre, fastslår Mæhre Vold, og viser til at Arbeidets Rett er heleid av Amedia og Nea Radio er heleid av Polaris – to av de største mediekonsernene i Norge. I tillegg har NRK oppretta lokalkontor på Røros.
Blir igjen lokalt
– Hver eneste krone vi tjener, går til å utvikle produktet vårt videre til beste for leserne, lytterne og seerne. Annonsemarkedet er tøft, og da er vi avhengige av produksjonsstøtten. Denne er et viktig verktøy for å sikre at det er et bredt utvalg av redaktørstyrte lokalmedier i Norge, sier redaktøren.
LLAs generalsekretær Tomas Bruvik sier dette om opplagstallene:
– Det er gledelig å se at lokalavisene står sterkt. Særlig i tider der mange kan være litt urolige over alt som skjer ute i verden, er det godt å ha trygge ankerfester og møteplasser i livet. Lokalavisene bryr seg jo om nærmiljøet og hverdagen til folk. Det tror vi både leserne og annonsørene våre setter pris på, sier generalsekretæren i Landslaget for lokalaviser.
– Om drøye to uker har LLA og lokalavisene landsmøte i Trondheim. Da skal vi fortsatt jobbe med produktutvikling og journalistikk. Samtidig må det være lov å feire digital vekst og stabile opplagstall når rundt 200 dyktige lokalavismedarbeidere og bransjefolk kommer sammen, sier Tomas Bruvik.
Arbeidets Rett hadde i fjor en nedgang på 281 abonnenter som er en tilbakegang på 3,9 prosent. I Trøndelag økte Adresseavisen i fjor med 984 abonnenter (+1,2 prosent), Selbyggen gikk ned med 37 abonnenter (-1,3 prosent), Gauldalsposten økte med 122 abonnenter (+6,9 prosent), Avisa Gaula økte med 402 abonnenter (+24 prosent) og Trønderbladet gikk ned med 118 abonnenter (-2 prosent).