– Det du kjøper i flyplasskiosken bidrar til å drive Røros lufthavn
FORKLARER: – Jeg skjønner ikke hvorfor det må være dobbel pris på flyplassen, ble det skrevet i en nylig pristest av varer på flyplassene i Norge. I dette leserinnlegget forklarer Gudbrand Rognes hvorfor det er viktig for deg som skal ut og fly at prisene holder et høyere nivå enn i dagligvarebutikken.
Foto: Cecilie Bergan Stuedal
I dette leserinnlegget forklarer Gudbrand Rognes hvorfor prisen på varer ofte er høyere enn i dagligvarebutikken og hvorfor det er viktig for deg som skal ut og fly.
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
I uke 26 omtalte Arbeidets Rett Nettavisens
pristest på Oslo lufthavn, hvor 20 prispunkter i en kiosk ble sammenlignet
med en ledende lavpris dagligvarekjede og en kiosk utenfor flyplassen. To
Rørosinger ble intervjuet om det de opplevde som “syke priser”. Setter
flyplasskiosken prisene opp i skyene på varene du ikke kan ha med gjennom
sikkerhetskontrollen? Nei – sannheten er at kioskprisene på flyplassen
tilsvarer kioskprisene utenfor flyplassen. For å forstå helheten er det nyttig
å se på hvordan Avinor drives.
Avinor skal utvikle og drive et sikkert, effektivt og
bærekraftig luftfartssystem i Norge. Det innebærer også å opprettholde viktige
flysikringstjenester til både forsvar, justissektor og helsevesen. I tillegg
driver Avinor Røros lufthavn og 42 andre flyplasser i hele Norge. Dette er
selskapets samfunnsoppdrag, som opprettholdes uten en eneste krone overført
over statsbudsjettet. Denne unike måten å drive et luftfartssystem på har fått
navnet Avinormodellen.
Omtrent halvparten av Avinors inntekter kommer fra lufthavn-
og flysikringsavgifter som flyselskapene betaler. Den andre halvparten kommer
fra blant annet butikker, kiosker, taxfree, spisetilbud og tilbringertjenester
på flyplassene. I Nettavisens artikkel avkrefter kollega og leder for terminal
i Avinor, Iskra Skram, påstanden om at kiosken på flyplassen kan sette den
prisen de vil. Hun poengterer også at det blir helt feil å sammenligne to vidt
forskjellige konsepter, men lover at Avinor skal ta en gjennomgang med
leietakerne der hvor prisene ikke tilsvarer et liknende konsept utenfor
flyplassen, slik det stilles krav om i avtalene inngår med partnere på
flyplassene.
Det er ikke billig å drive en flyplass. Tårntjeneste,
brannberedskap, sikkerhetskontroll og andre nødvendige tjenester skal være
fullt operative. Det betyr at små flyplasser sjeldent er lønnsomme, men takket
være Avinormodellen reiser du trygt og effektivt hele veien fra Røros og ut i
verden, selv om du mot formodning skulle være den eneste som går om bord i
flyet på Røros. Synes du forresten det gikk raskt og effektivt sist du reiste
gjennom Oslo lufthavn? Norges hovedflyplass var Europas mest punktlige i 2022
og ble nylig trukket frem som en av de tre beste på kontinentet av
organisasjonen for europeiske lufthavner – grunnet punktligheten, det høye
innovasjonsnivået og for å ha en aktiv bærekraftagenda.
Avinor kan altså være selvfinansiert uten at pizzabiten,
solbrillene eller kaffekoppen du kjøper på flyplassen koster mer enn hos
tilsvarende konsepter utenfor flyplassen. Du har faktisk allerede bidratt ved å
benytte flytilbudet. Husk at det er gratis å fylle medbrakt drikkeflaske i
terminalen, så lenge den er tom når du går gjennom sikkerhetskontrollen.
God tur!
Gudbrand Rognes, lufthavnsjef ved Røros lufthavn