Vil teste ut turistskatt:
– Målet er at turister skal bidra til å betale for de reiselivsrelaterte fellesgodene de benytter seg av
VIL TESTE BESØKSBIDRAG: Næringsminister og innleggsforfatter Jan Christian Vestre (midten, Ap). Til høyre: Reiselivssjef i Visit Røros og Østerdalen, Tove Martens.
Morten Haugseggen
Norge er et populært
reisemål. Mange destinasjoner opplever vekst – noen mer enn andre. Her er
natur. Her er kultur. Og her er det trygt å feriere. Den økte interessen for
Norge skaper mange muligheter, men også utfordringer. For hvordan skal vi
håndtere og styre strømmen av turister i sårbar natur? Hvem skal betale for
tjenestene de etterspør? Og hvordan skal vi sikre at lokalbefolkningen sitter
igjen med en del av kaka?
Nylig lanserte
regjeringen et nytt veikart for reiselivsnæringen med over 40 tiltak. I
veikartet presenterer vi våre tanker om hvordan reiselivet kan bli mere
bærekraftig.
Prinsippet om at «den som
forurenser betaler» er et godt prinsipp. Derfor ønsker regjeringen å teste ut
et såkalt besøksbidrag. Målet er at turister skal bidra til å betale for
de reiselivsrelaterte fellesgodene de benytter seg av – alt fra søppeltømming
og vedlikehold av turstier, til drift og vask av toaletter. I tillegg kan
besøksbidrag være et verktøy til å styre strømmen av turister slik at ikke alle
kommer til samme sted til samme tid.
Mange destinasjoner er
positive til en slik ordning, og har etterspurt dette i lang tid. Nå skal vi se
nærmere på hvordan dette skal organiseres, for det kan gjøres på flere måter.
Det kan være et påslag på overnatting, som er den vanligste formen for
besøksbidrag andre steder i Europa. Dette forslaget har imidlertid vakt sterke
reaksjoner hos deler av næringen og NHO Reiseliv, som mener at et påslag på
overnatting ikke er en riktig metode, og at den heller bør legges på forurensingleddet,
som cruise og bobiler.
Jeg lytter selvsagt til
alle innspill. Skal vi legge et påslag på overnatting, bør dette gjelde alle
former for overnatting – også airbnb, campinghytter og andre former for
overnatting. Dessuten er det ingen turister som sitter på hotellrommet hele
dagen. Hotellgjester bruker også lokalområdet, på lik linje med turister som
overnatter andre steder.
Men et besøksbidrag kan også organiseres på andre
måter. Det kan være parkeringsbetaling for biler og bobiler. Det kan være
cruisepassasjeravgift. Eller det kan være dagsbesøksavgift, som de tester ut i
Venezia denne våren. Det kan være ett av disse tiltakene, eller det kan være
flere i kombinasjon. Dette må vi nå finne ut av, i nært samarbeid med
reiselivsnæringen.