Ny opplagsrekord for Fjell-Ljom

HILSER FRA BALKONGEN: Staben i Fjell-Ljom holder til i Domussenteret på Røros og gleder seg over gode tall. Fra venstre Trond Haugan, Morten Haugseggen, Eva Haukdal, Eli Marie Jensen, Nils Kåre Nesvold, Marius Haugan Lillegjære, Ingrid Hemming, Iver Waldahl Lillegjære og Henrik Langgård.

Fjell-Ljom satte i første halvår i år ny opplagsrekord og har i dag et godkjent opplag på 2.919.

Publisert

Landslaget for lokalaviser (LLA) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la tirsdag fram nye opplagstall for hele avisbransjen.

I Trøndelag er Fjell-Ljom nok en gang en av opplagsvinnerne. I løpet av første halvår i år har avisa fått 94 nye abonnenter, og det siste året har Fjell-Ljom fått 272 nye abonnenter. Det er en vekst på 10,3 prosent. 

Det siste året hadde Arbeidets Rett en nedgang på 294 abonnenter som er en tilbakegang på 4,1  prosent. 

I Trøndelag hadde Adresseavisen størst framgang med 2.330 abonnenter (+3,1 prosent), mens Nidaros hadde størst tilbakegang med 1.290 abonnenter (-14,8 prosent). 

I Innlandet hadde Østlendingen en tilbakegang på 479 abonnenter (-3,3 prosent), mens Alvdal midt i væla/Tynsetingen hadde en vekst på 17 abonnenter (+0,8 prosent).

Uavbrutt vekst

Redaktør og daglig leder Nils Kåre Nesvold i Fjell-Ljom opplyser at avisa siden 2018 har hatt en uavbrutt vekst på totalt 821 abonnenter som tilsvarer en økning på 39,1 prosent.

– Vi er svært godt fornøyd med utviklinga, og få norske aviser kan skilte med en sammenhengende vekst i seks år.

Han sier det er flere årsaker til veksten.

– I 2019 utvidet vi dekningsområdet til både Røros og Holtålen. Men den viktigste årsaken er at vi rendyrker lokalt innhold fra de to kommunene på alle plattformer, og mediehuset på Domussenteret satser massivt på nett med podkaster, videoreportasjer samt direkteoverføringer fra idrettsarrangementer, viktige møter og pressekonferanser. 

Satser på innovasjon

Dette har gitt resultater, og bare det siste året har den digitale abonnementsveksten for Fjell-Ljom  vært på 71 prosent.

Nesvold nevner også at Fjell-Ljom på halvannet år har produsert 190 podkaster med mer enn 100.000 nedlastinger. I tillegg har avisa mellom 500.000 og 600.000 sidevisninger på fjell-ljom.no i måneden.

– Den digitale satsinga de siste åra har gjort oss enda mer synlige og attraktive for lesere, lyttere, seere og annonsører i Røros og Holtålen, sier Nesvold og fortsetter:

– Nylig fikk vi nærmere en million kroner i innovasjonsstøtte fra Medietilsynet for å satse mer på aldersgruppa 15-20 år. Det neste året skal vi samarbeide med Røros videregående skole om å produsere digitalt innhold på elevenes egne premisser på våre plattformer. Dette er et veldig spennende prosjekt som er i startgropa, sier Nils Kåre Nesvold.

Slår ring rundt lokalavisene

Fjell-Ljom er også medlem i Landslaget for lokalaviser, LLA. Generalsekretær i LLA, Tomas Bruvik, sier stabile opplagstall vitner om at lokalavisene står sterkt i hele landet.

– Vi gleder oss over at folk setter pris på avisene våre og den redaktørstyrte, troverdige journalistikken, sier Tomas Bruvik. 

OPPLAGSTALL: Oversikten viser opplagsendring for avisene i Trøndelag fra første halvår i fjor til første halvår i år.
Powered by Labrador CMS