Framtidas forskjell på liv og lære
Varaordfører Liv Grete Heksem (Sp) under Holtålen kommunes formannskapsmøte 10. desember 2024.
Marius Haugan Lillegjære
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
I en artikkel i Arbeidets Rett, publisert 20. april,
henvises det til posten «Dette brenner jeg for» i kommunestyremøtet i Holtålen
25. mars. Der tar representant Stian Sundan Grønli (Framtida Holtålen) ordet og
påpekte viktigheten av at informasjon som presenteres i møtene er på forhånd
allment kjent. Jeg siterer Grønli via Rettens artikkel:
«Det kommer en del informasjon i møtene som ikke er allment
kjent. Jeg, for min del, tar kun høyde for allmenn informasjon og informasjon
som kommer fra administrasjonen under vedtak, og ikke informasjon som kommer
fram som ikke er allment kjent.»
Jeg har gjort meg noen tanker rundt dette utspillet. Grønli
har selvsagt rett i at det er store og viktige saker vi holder på med. Men det
er jo nettopp fordi det er det at vi som folkevalgte politikere plikter å sette
oss grundig inn i dem før vi fatter våre vedtak. Og noen ganger er det slik at
den informasjonen vi har fått ikke oppleves som tilstrekkelig. Noen ganger
fører faktisk den informasjonen vi har fått til at det melder seg noen
spørsmål.
Jeg lurer derfor på: Hva gjør representanten Grønli når han
leser saksframlegg og han opplever at han står igjen med ubesvarte spørsmål? Eller
får henvendelser fra innbyggere med meninger om saken og kommer med viktige
innspill og betraktninger? Eller til og med nye opplysninger?
Og videre: Hva om han blir gjort bevisst på ny informasjon
som ikke står i sakspapirene, men som kanskje er helt essensiell for hvordan
han vurderer saken? Velger han da å ignorere denne informasjonen også?
Med hans utspill lagt til grunn, framstår det som at han er
kritisk til folkevalgte som faktisk stiller spørsmål og ønsker å fatte
beslutninger på et bredest mulig kunnskapsgrunnlag. At dersom noen av hans
kolleger i kommunestyret inntar talerstolen og sier noe sånt som at «mange har
tatt kontakt med meg i denne saken», så lukker han instinktivt ørene fordi det
er en uting å lytte til de man er valgt til å representere.
Den typen tankegang er noe jeg vil hevde er usunt for en
folkevalgt politiker å ha, spesielt når man er en del av et veldig lite
beslutningsorgan som det kommunestyret i Holtålen er.
Så er det selvsagt slik at det er kommunedirektøren som har
ansvaret for at saker som legges fram for kommunestyret er tilstrekkelig
utredet. Utredningen skal gi et faktisk og rettslig grunnlag for å treffe
vedtak. Informasjonen skal være objektiv og korrekt fremstilling. Dette for at
vi folkevalgte skal ha et så godt beslutningsgrunnlag som mulig.
Men at kommunedirektøren har det ansvaret fører altså ikke
med seg at vi politikere da har ansvar for ikke å lytte til noen andre, eller
å søke informasjon på eget initiativ i store, komplekse og viktige saker.
Snarere tvert imot. Vi har ansvaret for å ettergå at kommunedirektøren følger
opp sine plikter i tråd med lovverket. Eneste måten å gjøre det på er nettopp å
stille spørsmål.
Og det handler ikke om mistillit overfor kommunedirektøren
eller øvrig administrasjon på kommunehuset. Like lite som at det handler om at
Stortinget ikke stoler på informasjonen de får fra departementene. Det handler
bare om å være bevisst vår rolle som innbyggernes folkevalgte representanter.
Da plikter vi også å stille spørsmål heller enn bare å være stille. Det er
tross alt derfor vi eksisterer. Dersom vi politikere skulle vært så passive som
Grønli tar til orde for, hadde det jo ikke vært noe poeng i å ha et
representativt demokrati.
Og så er det dette med å etterleve sine egne leveregler. Det
er ikke bestandig de to henger helt sammen. I alle fall er det forskjell på liv
og lære hos Grønli og Framtida. For i flere store saker den senere tida har de
gjort stikk motsatt av det Grønli hevder å brenne for.
For eksempel oppsigelsen av samarbeidsavtalen om felles
landbrukskontor, der man altså vedtok å si opp en avtale først, for så å skulle
utrede om det var lurt å gjøre etterpå.
Ironisk nok så var det nettopp Framtida Holtålen som fra
talerstolen i den saken hevdet at flere fra næringa ønsker å gå ut av det
samarbeidet, til tross for at det ikke var skriftlig dokumentert fra næringa
selv som en del av sakspapirene. Hvorfor var det akseptabelt for Grønli når han
er så tydelig på at han kun skal forholde seg til det som står svart på hvitt i
de nevnte sakspapirene?
Det andre eksempelet er flyttinga av ambulansebasen. Også her
gikk Framtida ut og påpekte at de hadde fått informasjon om at det ikke var et
reelt alternativ at ambulansebasen kunne flyttes, senest i en artikkel i
Fjell-Ljom 27. november 2024. Hvor fikk de denne informasjonen fra? For den
finnes ikke i noe saksframlegg, i alle fall ikke som jeg har sett. Det vi i
kommunestyret derimot fikk av informasjon, var en mail fra ordføreren datert 5.
juli 2024, der St. Olav skrev følgende:
«St. Olavs hospital ønsker som nevnt å opprettholde
ambulansestasjon i Holtålen, men vi poengterer at det er avgjørende at en i
fellesskap kan bli enige om en plan for midlertidig løsning for lokaler og en
permanent løsning. Dersom en ikke kan komme til enighet innen rimelig tid og
Holtålen kommune følgelig sier opp avtalen, vil St. Olavs hospital snarest
måtte finne alternativ lokalisering. Grunnet det reduserte omfanget av egnede
bygg i regionen, så vil en i en slik situasjon også måtte se etter alternativer
i en større geografisk radius enn Holtålen kommune.»
Det er jo passe ironisk at Grønli i den saken tilsynelatende
valgte å ignorere et ganske vesentlig stykke informasjon i sakspapirene, og
heller lytte til «alternativ informasjon» fra en ukjent kilde.
Jeg håper derfor at Grønli og Framtida kan avklare hva de
faktisk mener når de uttrykker at de har én spesifikk praksis, men i handling
gjør det stikk motsatte.