– NM i ansvars­fraskrivelse

REIN I VEGEN: Det er mye tamrein mellom feristene på Rugldalen langs fylkesveg 30. Det skaper tidvis utfordringer for trafikken, til stor frustrasjon for innleggsforfatteren. For ordens skyld: Bildet er tatt i fjor vinter.
Publisert

Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Det foregår et pågående NM i ansvarsfraskrivelse, og det har pågått i minst 10–15 år nå.

Saken gjelder reinen som nå, mer eller mindre permanent hele året, holder til på fylkesveg 30 gjennom Rugldalen.

Som bilist må man alltid være forberedt på at streifdyr kan dukke opp i vegbanen. Men man skal ikke trenge at rein mer eller mindre er fastboende på denne vegstrekningen.

De som først og fremst kjemper om tittelen Ansvarsfraskriver er:

1. Reindriftsnæringen

2. Grunneierne/landbruket

3. Statens vegvesen

4. Reindriftsforvaltningen, som til og med har kontor på Røros

Alle disse kjemper en hard kamp om tittelen, så det blir spennende å se hvem som «vinner», og hvem som får den «sure» fjerdeplassen.

Før jeg skriver mer, så vil jeg si at jeg ikke har noe imot verken reindrift eller landbruk. Men det jeg har meget imot, er at dette går så utover oss utenforstående bilister. At en tredjeperson, som bilistene er, skal oppleve så mye unødvendig fare og heft er uholdbart.

Etter at det ble satt opp et nytt sperregjerde gjennom Rugldalen for cirka åtte-ti år siden, så har problemet med rein i vegbanen på fylkesveg 30 mer eller mindre eksplodert.

På 90-tallet var dette med rein i vegbanen bare et eksotisk innslag som varte kun en liten høstmåned i Rugldalen. Men etter den tid har det skjedd mye negativt.

Når det gjelder Statens vegvesen, så er det helt utrolig dårlig at de tillater at rein, mer eller mindre, er i/på vegbanen når som helst i året. Statens vegvesen er vanligvis meget strenge med hva og hvem som skal være på vegen. Entreprenører må søke om hva som skal gjøres på vegen og skilte om hva de holder på med.

Men når det gjelder rein, der har vegvesenet rett og slett tillatt at vi bilister skal plages med dette. I stedet for å si at dette må reineierne og grunneierne løse uten å involvere oss bilister, så har de bare godtatt at reinen er i vegbanen – året rundt. Og de har til og med tillatt at det har blitt satt opp blinkende lys for å varsle om at det er – eller er fare for – rein i vegen. Det er helt utrolig.

Vi som kjører der jevnlig trenger i hvert fall ikke bli minnet på fare for rein. Vi vet at den er der året rundt. Det kan heller ikke være mange andre plasser i landet, eller i verden for øvrig, der det er satt opp slike blinkende lys – som ikke løser noe som helst.

Med hensyn til fylkeskommunen: De bør pålegges å sette opp et skilt både ved ferista ved Nesvollen og ved ferista på Harborg, slik at bilister kan ringe fylkeskommunen (skriv på telefonnummer til fylkeskommunen på skiltet) i alle tilfeller der man har opplevd en nesten-påkjørsel av rein. Fylkeskommunen vil dermed få inn en mengde med henvendelser, for det er utrolig mange nesten-påkjørsler av rein. Da vil fylkeskommunen måtte lage en risikoanalyse om hvor stor risiko vi bilførere har for å skade både biler, personer og rein. Samtidig er det helt utrolig at fylkeskommunen ikke allerede har måttet lage en slik risikoanalyse, basert på alle årene situasjonen har vært slik. En slik risiko skal ingen måtte akseptere i dagens samfunn.

Med hensyn til reindriftsnæringen: Det jeg har observert mange ganger er at folk fra reindriftsnæringen sitter i sine biler og passivt følger med på reinen, der den går i vegbanen eller er i ferd med å passere over vegen. Det virker som de er mer opptatt av hvem som kan være så uheldig å kjøre på reinen enn å drive reinen vekk. Rein skal ikke gå i vegbanen. Reinen skal være oppi lia, oppi åsene, oppi fjellet, altså alle andre plasser enn i en vegbane.

Av alle ting jeg har tenkt på i denne saken, så kan jeg nevne enda en ting:

Jeg håper media kan finne ut hvor mange rein som har blitt påkjørt de siste 10–15 årene over Rugldalen. Og hvor mye reindriftsnæringen har fått i erstatning for de påkjørte dyrene. Det står minimalt om dette i media, om noe som helst. Og i samme slengen, så kunne gjerne media prøve å finne ut hvor mange skader, og hvilken sum forsikringsselskapene har måtte utbetale til uheldige bilister i denne perioden.

Til nå har jeg ikke hørt om personskade og død i forbindelse med påkjørsler av rein i Rugldalen, men det er jo selvsagt bare flaks og tilfeldigheter som ikke har ført til det.

Før eller siden vil noen bli alvorlig skadet – eller det som verre er – i forbindelse med påkjørsler av rein. Et vogntog som vrenger seg over i feil kjørebane for å unngå å kjøre på rein, og det er en uheldig bilist der – da kan det skje stor skade. Eller «kun» to biler som må vrenge seg unna påkjørsel og kjører i hverandre. Spesielt stor risiko er det i mørket og gjerne mørket/tåke, da er risikoen enormt stor. Reinen er ekstremt uforutsigbar på hvor den beveger seg, og den er veldig rask.

Jeg har selv vært utrolig nære på å kjøre på rein fem-seks ganger på disse årene. Jeg blir så frustrert og sint over at vi skal ha det slik her i regionen. Og er vi riktig «heldige» nå, så har vi snart mange flere rein fra Fosen å hanskes med også. Da kan det bli tidkrevende å komme over Rugldalen, både for fastboende/hyttefolk og alle andre kjørende.

Til og med ressurssterke hyttefolk og andre fra utenom regionen, som kjører jevnlig forbi Rugldalen, ser ut som de sitter stille i «båten», og håper at problemet skal løse seg selv. For jeg ser ingen leserinnlegg fra dem. De vet at saken er ytterst betent, så derfor skjer det ikke noe.

Jeg håper det blir skrevet mye om dette store problemet, i mange media.

Med vennlig hilsen

Frustrert bilist

Powered by Labrador CMS