Fjell-Ljom mener:
Nærmer seg mål etter nesten 400 år
FØRSTE TOG: 12. august 1876 rullet det første toget nordfra, trukket av lokomotivet Einar, inn på Røros stasjon. Kilde: Rørosbaneboka
Først kom gruvene, så kom husene, folka og dyra. Deretter kom jernbanen og biltrafikken. Etter nesten 400 år med Bergstad, får de mykeste trafikantene endelig en sikrere hverdag.
Denne uka ble avtalen med Bane NOR signert for å sette i gang jobben med planovergangen i sentrum og tilgangen for tungtransport inn til Røros. Området på sørsida av jernbanen har vært sperret fra resten av sentrum med en upraktisk og til dels farlig overgang, både for bilister og fotgjengere.
Fra før er ikke bergstaden den enkleste å manøvrere i, særlig vinterstid, og spesielt med bil enten den er liten eller stor. Bergstaden kom først, så jernbanen, så vegene, og alt er forsøkt tilpasset så godt det lar seg gjøre med et minste felles multiplum for trafikksikkerheten og tilgjengeligheten.
Hvor stort det er at det omsider skal skje endringer for trafikkflyten og trafikktilførselen, tror vi det er mange som ikke innser omfanget av ennå. Noen signaturer på en avtale og noen millioner i bidrag til detaljreguleringa er starten på mye. Det betyr bedre atkomst for tungtrafikken, bedre atkomst til områdene sør for jernbanen, nye muligheter for boligbygging og fortetting, og på sikt kanskje også en ny og bedre atkomst til flyplassen.
Det viktigste er kanskje likevel betydninga for de myke trafikantene. Man kan gjerne spøke med at Røros er en by som egner seg best for fotgjengere, men nå blir det i alle fall tryggere å være nettopp det.