Annonsering  |  Abonnement  |  Om oss  |  Vår historie  |  Kontakt oss  |  Linker
Lokalavisa for Røros i 132 år. 1886 - 2018
Torsdag 16. august
 
Kjøp e-avis
Bestille abonnement?

Velg abonnementstype:

Jeg ønsker også abonnement på e-avis (kr 150,–)
Navn:

Adresse:

Postnr.:  Sted:

Telefon/e-post:

Send faktura til annen adresse (f. eks for gave)

 

16. august
9. august
Tidligere utgaver
Hent artikkelliste fra arkivet...
 
Søk i Fjell-Ljoms nyhetsarkiv:
 
Du gir dine klassekamerater ett siste nervst smil
Ukas kommentar: Av Paula Brouwer (bilde mangler)

Se for deg at du gr inn i et rom. I dette rommet har du tilbragt flere morsomme, kjedelige og underholdende timer. Men denne gangen er forventningen til opplevelsen ikke helt den samme. Du er nervs, kanskje ogs stresset. Du vet at det er viktig prestere for komme videre til det neste steget. Jeg snakker om eksamen.
Det er den avgjrende og avsluttende prven p videregende skole. Str du, s har du besttt videregende og du er klar nye utfordringer. Hva de nye utfordringene vil bli, er helt opp til deg. Noen har nok allerede bestemt seg. De vet hva de skal bli, hvor de skal jobbe og bo, og hvilken grad de skal ta p universitetet eller hgskolen. Andre velger ta det med ro. De tar seg et frir eller ett r p folkehgskolen. Noen gjr det kanskje for at de er skolelei eller nsker nyte livet fr de setter seg inn i arbeidslivet. Hva enn du velger gjre etter videregende er opp til deg.
I klasserommet ser du kjente ansikter. Dine klassekamerater lfter hodet fra studieboka og gir deg et nervst smil, men ser rett ned p boka igjen for vre sikker p at de har ftt med seg alt pensumet. Du gr videre, finner plassen din og tar fram pc-en. Det er n det gjelder. De neste fem timene avgjr om du er klar til teste deg selv i alt du har lrt i lpet av skoleret.
Hva har man s lrt i lpet av skoleret? Klart man skal g gjennom alle lreplanmlene i hvert fag, men har du lrt noe mer utenom det? Mange lrer finne den studieteknikken som fungerer best for dem. For eksempel hjelper det lite lese studieboka ti ganger, nr du ikke forstr innholdet. Man kan derfor gjre oppgaver for forst framgangsmten og sammenhengen. Dette mener jeg vi lrer ubevisst, men tar det med oss nr vi studerer.
Eksamensvaktene har n kommet inn i rommet, og en ansatt ved skolen informerer om hvilket nett som skal brukes og hvor oppgaven skal leveres. Men i stedet for hre etter, tenker du en siste gang p det du leste de siste ukene og skulle nske du leste mer p det ene kapitlet om modernisme i litteraturhistorie.
En uke tidligere satt du samlet med hele klassen p et rom og ventet p at navnet ditt skulle bli ropt opp. Ble det nynorsk eller mattematikk. Noen ropte ja i glede, mens andre ikke flte samme glede. Etter eksamenstrekket s begynner man straks tenke p hvordan man skal legge opp dagene fr eksamen. Hvordan studentene velger organisere dagene p avhenger fra student til student. Noen lukker seg ute fra omverdenen og stenger seg inne p soverommet og leser dag og natt. Andre studerer tte timer om dagen og velger belnne seg selv med se p en episode av Riverdale eller Game of Thrones i etterkant. Alt etter hvor selvsikre vi fler oss i faget.
Deretter blir det lagt et ark p pulten. Det er eksamensoppgaven. Du har lyst til smugtitte p oppgaven for begynne forberede deg, men du fr beskjed om vente til klokken slr ni. Du ser deg rundt n siste gang og gir dine klassekamerater ett siste nervst smil. Klokken er n 9. Eksamen er n i gang.



© Alle rettigheter reservert Fjell-Ljom og AS Avisdrift.
Enhver kopiering av innholdet på disse sidene skal avtales med rettighetshaver.
Webutgaven publiseres av avisas redaksjon i system levert av Maxus Media