Annonsering  |  Abonnement  |  Om oss  |  Vår historie  |  Kontakt oss  |  Linker
Lokalavisa for Røros i 131 år. 1886 - 2017
Torsdag 23. november
 
Kjøp e-avis
Bestille abonnement?

Velg abonnementstype:

Jeg ønsker også abonnement på e-avis (kr 150,–)
Navn:

Adresse:

Postnr.:  Sted:

Telefon/e-post:

Send faktura til annen adresse (f. eks for gave)

 

23. november
16. november
Tidligere utgaver
Hent artikkelliste fra arkivet...
 
Søk i Fjell-Ljoms nyhetsarkiv:
 
Vinteren, vr viktigste rstid

Snen kom nr den var venta. Med sn to mneder i r og de fire frste neste r, s blir det vr lengste rstid. Som om ikke alle trivs best med sn, s fr vi gjre det beste ut av det. I de riktige gamle dager var vinteren tida da det gikk an f transportert varer til og fra Rros. Nr Martnan er fastlagt til nest siste tirsdag i februar, s var det tidspunktet som var mest gunstig for frsel langs hestveiene fra alle himmelretninger og mellom gruver og bergstad.
N for tida er mye snudd. Langs veiene er det biler i grfta og fast i motbakker. Det blir nok noen dager med stengt 705 i vinter ogs, hvis vi berger med kun den som stengt. Kommunikasjoner er det viktigste virkemidlet vi har for opprettholde arbeidsplasser her p Rrosvidda. Og derfor skulle de vrt enda flere, bedre og mer plitelig.
Skal vi f bedre veier, s fordeles budsjettkroner etter det Vegvesenet kalles DT, rsdgntrafikk. Vi kommer ikke hyt nok p statistikken til f mer, s vi m be om mer kroner med andre argumenter. Trafikksikkerhet og framkommelighet er gode argumenter, men vi m ogs strebe mot f mer trafikk etter veiene hit ogs. Rrosbanen er nummer to i antall reisende til og fra. Sydover har vi et godt togtilbud, mens til vr regionhovedstad er tilbudet knapt brukbart for en dagstur til og fra Trondheim. Vi streber for f fjernstyring, flere og lengre kryssingsspor og elektrisk miljvennlig drift p banen. De som skal bevilges viktigste argument for ikke flge opp med budsjettvedtak er at det er for liten trafikk. Vi skulle hatt mer bde folk og gods som reiser med Rrosbanen.
Etter hvert mnedsskifte i r har det kommet gledelige tall for passasjertrafikken p flyruta vr. Vi nrmer oss trafikktallene som Braathens SAFE hadde fram til r 2000. Widere setter inn mer kapasitet for sende vre helgebesk hjem p sndager. Likevel er det et stykke igjen fr vi kan sl i bordet med at kapasiteten er sprengt, slik at vi m f flere eller strre fly p ukens vrige seks dager. Vi m ogs legge oss p minne at flyruta er sterkt subsidiert, s den er srbar for statlige innsparinger. Vi m arbeide for ke flytrafikken til et hyere niv skal vi vre sikre p lang sikt.
I sommer har jeg hatt sommerjobb med kontrollere betongkvalitet p 31 nye vindmller i Trysil. For den som har reist gjennom bygda i sommer, s er det store skilt der med teksten Trysil 50 r. Det har gtt et halvt rhundre siden kommunen fant noe annet leve av enn milevis med skog og tmmer. De har ingen verdensarv, Falkberget, jernbane eller rutefly. Deres inntekter fra hytter og hoteller vil jeg tro langt overstiger vre. N fr de ogs flyplass med charterfly rett i nrheten, fire mil fra sitt sentrum over til svenske siden av grensen. Der investeres 250 millioner for en lufthavn som kan ta imot store fly fra sentrale Europa.
Oppdal har gtt forbi oss som hyttekommune nr. 1 i Trndelag. Lille Tydal drar sterkt innp og vi hrer stadig reklame p Nea Radio for dem som nsker seg hytte i Stuggudalen. Her p Rros savnes de store vyer for lfte reiselivet opp p et nytt niv. Det mangler ikke p folk som er villige til satse, men jeg har en flelse for at vr manglende vilje, bde politisk og ikke minst administrativt, er en klamp om foten som hindrer at vi kan flge med i timen. Vi kan ikke rote oss bort i evige planer der hovedtemaet er kartlegge problemer og motargumenter. Kommunalt planarbeid har vrt i en alt for lang vinterdvale. N m vi planlegge en satsning p vinteren, vr viktigste rstid for reiselivet.



© Alle rettigheter reservert Fjell-Ljom og AS Avisdrift.
Enhver kopiering av innholdet på disse sidene skal avtales med rettighetshaver.
Webutgaven publiseres av avisas redaksjon i system levert av Maxus Media